Analogie je správně, ale ne 100%. Motor auta má taky nějaký optimální otáčky a průběh kroutícího momentu. Vyšší otáčky = vyšší výkon, ale ne do nekonečna. Převodovka a kola se mohou teoreticky točit do mnohem větších rychlostí, než je limit motoru, takže je to jedno. U vrtulí ale platí to, že vyšší účinnost má vrtule obecně na nižších otáčkách. Proto se třeba násobí počty listů. Je potřeba si uvědomit, že ač se nám to líbí, nebo ne, vrtule funguje vlastně jako vrtulník nakřivo (a naopak). Je to rotující křídlo, které generuje vztlak a odpor a funguje na určitém úhlu náběhu. Vyšší úhel náběhu = vyšší vztlak (tah) + vyšší odpor (kroutící moment). Proto je taková zábava s tím lítat. Při změně otáček se mění kroutící moment, ofukování směrovky, gyroskopický moment, atd. Uznávám ale, že nám, pevnovrtulářům, se to pěkně kecá... |
|