Nastavení téhle hlášky je strašně individuální záležitost. Approaching minimums bývá zpravidla slyšet 100ft nad minimem, a leckdy, v závislosti na SOP dané společnosti, to má být pro letce pokyn, aby z pozice "head down", tedy sledující přístroje, přecházel do polohy "head up" a zpátky. (jiní provozovatelé mají dáno striktně do minim být "head down", a jiní, pokud mi je známo především britové - Míra Dušín potvrdí či vyvrátí - používají tzv. monitored approach, kdy se v minimech předává řízení). Ale jinak to skutečně působí hlavně jako připomínka blížícího se minima.
Nicméně problém tu jeden existuje - u starších mašin s klasickám ciferníkovám výškoměrem (jako ATR, B737) není způsobu, jak by tento systém poznal blížící se minima, jež jsou jen označena plastovým bugem na obvodu výškoměru, a tento automatický call-out je tudíž brán z radiovýškoměru. Je tedy nasnadě, že skutečně funkční je pak jen u CAT II a III, kde se minima berou z radiovýškoměru (ostatní přiblížení, včetně ILS CAT I je všechno z tlakového budíku). Tudíž se může stát, a velice často stává, že hlášky "approaching minimum" a "minimum" nekorespondují se skutečnými minimy a jsou tedy spíše matoucí,a primární reference je v takovém případě z hlasu pilota neletícícho (monitorujícího), který hlášku pronese sám. Lze tedy slyšet +- současně call-outy elektronické i lidské. Elektronický je tedy v takových případech (tj. non CAT II/III approach) na nic. U mého bývalého provozovatele se jí ovšem metodici nechtěli vzdát, neboť říkali, že je tam jako pojistka, což mi přijde jako blbost a může to mást. Tento elektronický call-out se dá odstranit tím, že se minima na radiovýškoměru přetočí na nebo pod nulu, a pak to nehlásí nic.
Novější letadla to však mají jinak. Třeba to, na kterém teď létám, má už výškoměr formou "altitude tape" na PFD, a lze tedy minima nastavit elektronicky i tlaková, a pak automat hlásí "approaching minimums" a "minimums" tehdy, kdy má. I u CAT I ILS či non-precision APP. |
|