No dovolím si ještě v tomhle směru jednu poznámku. Tohle je trošku prezentováno, jako že se o letiště u nás starají ti chudáci aeroklubáci a pak přijde někdo z půjčeným/vlastním letadlem, jen nasedne, odletí, přiletí a zmizí a tím parazituje na jejich práci. Ale tohle není chyba toho člověka, který využívá existujících výhodnějších podmínek. To je chyba toho, kdo takhle výhodné podmínky nabízí. Představme si opět modelovou situaci v ideálně fungující ekonomice:
Řekněme hypoteticky, že všichni v aeroklubech zapomenou na svou lásku k domovskému letišťátku, mají možnost získat prostředky jinde, a tak se rozhodnou, že je pro ně výhodnější si letadlo půjčovat, než makat někde za pár fufníků. Aerokluby se rozpadnou a letiště začnou provozovat a letadla půjčovat soukromníci. Z vašich poznámek vyznívá, že se v tu chvíli české letectví zhroutí, protože nebude nikdo kdo by udržoval letiště a pod. To není pravda - každý soukromník (teda pokud není špatný podnikatel) si spočte, kolik musí nainsvestovat do údržby letadel, letiště, budov, ať už formou, že si najme svoje zaměstnance či nakoupí údržbu od externí firmy. Tyhle náklady promítne do letové hodiny, přistávacích poplatků či pronájmu hangáru. Tím se cena jedné letové hodiny zvedne (a možná taky ne, protože třeba soukromník bude schopen obhospodařovat své prostředky efektivněji, nežli sdružení dobrovolníků) a pro určitou skupinu lidí možná začne opět být výhodnější se združit v aerokluby, pracovat si sami a podobně. Každopádně ať tak, nebo tak, dokud tu budou lidé, kteří chtějí létat a jsou ochotni do svého létání nějak investovat, tak nehrozí, že by tu práci nikdo neudělal.
A pokud někde existuje nějaký aeroklub, ve kterém jeho členové dřou a jejich práci zadma využívá někdo jiný (ať už to jsou to nepracující piloti s vlastními letadly zadarmo v aeroklubovém hangáru, komerční půjčovna na letišti, která nepřispívá na jeho provoz a přitom ho využívá nebo cokoliv jiného..), tak je to jen a jen problém toho aeroklubu, že si nedokáže sám sebe řádně zhodnotit. Ostatně typickým příkladem je fakt, že ač létám v komerčně pronajmutém letadle, tak jsem za svých dosavadních cca 100 přistání na cizích letištích, platil přistávací poplatky pouze třikrát, a to v Praze, Brně a Benešově. A to s sebou peníze vozím vždy a na frekvenci se ptávám, kam mám jít zaplatit. Většinou nad tím místní mávnou rukou a nechávají mne odletět. Tím jsem ušetřil, při průměrné ceně přistávacích poplatků, cca 10 000 Korun - a ne tak, že bych někoho okradl, ale tak, že mnou nabízené poplatky nikdo nechtěl. Předpokládám, že nejsem jediný šťastlivec, a troufám si tvdrit, že třeba jen za tyhle peníze, by klidně aerokluby mohly nabídnout svým členům ještě větší výhody svým členům a více konkurovat komerčním školám. Nicméně to nedělají. |
|