Bóóóže, chudák vivat!
Ono to nejni tak strašný éro. Akorát je to vlastně jediněj TMG, kterej u nás lítá, tak nemáte s čím porovnávat. Je to prostě kategorie letadel, která je u nás neobvyklá. Kdybyste se někdy svezli (a rolovali!!) v nějakém Fournieru nebo v těch německých překližkárnách, připadal by vám vivat jako stíhač.
O mě se ví, že mám vivata rád. Už s ním mám trochu nalítáno - a kdybych měl být nezaujatý, je (jako všechny TMG) mizerný na manipulaci v hangáru a je (jako skoro všechny TMG) mizerný při pojíždění. Byl by asi lepší trochu slinější motor (aspoň 80 HP..., ale to TMG nemívají). Verze s motorem 80HP, stavitelnou vrtulí s dvoukolovým podvozkem - to už je mezi TMG fakt brus (ale ty lítaj spíš se značkou D-, než u nás...). Není fér srovnávat ho s moravou, cessnou, meťákem, 142, natož se stopětkou nebo dvěstěpětkou (pochipitelně, to je šlechtična, s tím souhlasím i já! ale je to prostě jiná třída). Taky to pochopitelně není ani LAK 15.
Jak se ale vivat dostane do vzduchu, je to zlatý éro, polítáníčko - prostě pohoda! Hodnej jako blaník. Klidně se snim dá letět na vejlet napříč republikou, nebo do Polska k moři (odzkoušeno). Dá se s nim taky kroužit v termice, on to dovede docela dobře, ale v aeroklubech se to nedělá, protože se tam za to platí motorová hodina. Ale kdo má vivata vlastního, ví o čem mluvím. Pochpitelně je aerodynamicky trochu horší, než blaník (asi jako blaník, kdyby v něm seděli tři). Ale blaník je geniální éro a ve vivatu se nezapře. Když si chrchláš nad krajinou s IAS 120-130 km/h, udržíš spotřebu do 10 litrů na hodinu a teploty v zeleném. Jo a vejvrtky - ty jsou stejně spořádaný, jako na blatníčku. A taky u vivata, když jsou oba piloti bařtipáni, se mu do vevrtky moc nechce. Ale když už v ní je, nezrychluje a spořádáně se kroutí. Vybrání je bez záludností. K tomu ale vivat neni určenej (i když to umí).
Po těch letech v AK mne ale nepřekvapí, že si na vivátka každěj plivne. Ono se to tak trochu nosí, kopnout si do vivata...
Jo a pokud jde o ten podvozek, pokud si dobře pamatuju rozbor LMU z loňský sezóny, absolutní rekord ve spotřebě podvozků maj Z326 a Z526, vůbec ne vivati (a to ještě jenom protože v Z142 a Z43 se s podvozkem nehejbe) !!! |
|