Ty možné kompenzace se týkají náhrad škod (tím není myšlen celý ušlý zisk) způsobených tou přírodní ejakulační událostí. Celkem jednoznačně bylo řečeno, že to v žádném případě nebude lepidlo na problémy jakékoliv aerolinky s tou sopkou nesouvisející. V řadě případů to možná díra na peníze může být, ale v řadě taky ne a je na úřednících EU a aerolinek, aby to byli schopni posoudit. Jen pro představu - spousta aerolinek platí uvíznutým cestujícím ubytování a stravu, vypravují se prázdná letadla kvůli možnosti max. vytížení a protože není kam umístit nové zákazníky, organizuje se náhradní doprava lodí/autobusy, apod. Je toho opravdu hodně, co nesouvisí s povinnostmi, ani plánovanými operačními náklady.
K těm věcem co dělají aerolinky navíc - je fajn, žes vypíchl jen ty dovolené a to ostatní co se nehodí nechal stranou Já jsem si samozřejmě svoje roky v kanceláři odkroutil (10 let v řekněme IT) a rozhodně nepovažuju předčasný návrat z dovolené v době průseru za něco světoborného. Musel jsem to dělat taky, trávil jsem v práci noci i víkendy. V případě aerolinek je to trochu něco jiného díky vazbám na duty agreementy, legální maxima hodin a další předpisy, a taky možnost odjet někam, odkud se taky týden nemusíš vrátit, ale neočekávám, že bys to chtěl pochopit. Stejně jako to, že to není jen o rušení dovolených, ale o principu.
Absolutní a relativní částky - no s tím jsi mně opravdu dostal, skoro to zní jako by ty milióny byly plácnutí do vody, protože u aerolinek se přece nějakej ten miliónek ztratí. Máš vůbec představu v jakých nákladech, výnosech a maržích se aerolinky pohybují? Kolik stojí provoz takové společnosti, i přesto, že nemá šanci provozovat svou činnost? Bavme se tedy v procentech - pro ilustraci možná bude stačit pár čísel:
1.) Marže se např. v našem případě pohybují v současné době na 4.5% - za to by se většina lidí neobtěžovala ani vstát ráno z postele a jít do práce.
2.) Ztráty způsobené současnou situací jsou ve výši 20% posledního ročního čistého zisku DENNĚ, pokrytí z dříve vytvořených finančních rezerv ukrajuje každý den cca 2% z dostupných prostředků.
Nutno podotknout, že se tu bavím o celé group a nikoliv jen aerolince, která je na tom nesrovnatelně hůře, i když vytvořila zisk a má finanční rezervy. A to jsme jedna z mála aerolinek, kde se dá o zisku a rezervách ještě mluvit.
Co mně ale opravdu zaujalo je tvoje vyjádření o nenažranosti Protože se takový vztah k tomuhle oboru tak nějak prolíná celou společností a médii, zajímalo by mně čím to vlastně je...
- Takže které aerolinky jsou nenažrané? ČSA, Travel Service, Sky Europe, Lufthansa, BA, JAL, Alitalia, Thomas Cook, Ryanair, Delta, United?
- Kdo je v nich nenažraný? Management, piloti, letušky, checkin staff, engineering? (catering?
- Čím jsou nenažrané? Vyžírají stát, nebo mají drahé letenky, příliš vysoké platy, nebo působí někomu škody, rozhazují penězma?
Tak nějak mi přijde, že je to jakoby móda. Dokonce i ty sám jsi ještě před lety stál za ČSA, jak se do nich pořád trefují média a jak si to nezaslouží...Mluví tak dokonce i cestující aktuálně na palubě letu, mezi větami o tom jak ušetřili. Čím to je? Je to malým počtem zaměstnanců vůči počtu obyvatel a tak pro většinu lidí natolik vzdálené? Nebo navenek působí firmy a jejich zaměstnanci, že se mají na úkor chudáků zákazníků jako prasata v žitě? Nebo mi prostě něco uniká, díky čemuž je tenhle obor moderním ďáblem?
Trochu mě zaráží, že zrovna člověk který létá podle mně nadprůměrně s ohledem na běžného cestujícího dokáže mít tak pokrytecký názor na službu kterou využívá...a to ještě s výhodami. Ublížila ti nějak nějaká aerolinka? Čímpak? Nebo máš pocit, že tě svou nenažraností o něco obrala? Co to bylo? Pokud ano, zajímalo by mně proč? Taky by mně zajímalo proč teda 3000 Kč za běžnou evropskou letenku nevezmeš a místo podpory nenažraných aerolinek ji nedáš místnímu pekaři - ten by se z té částky třebas uživil týden a ty bys měl na pár měsíců vystaráno s rohlíkama )
Ano, zní to trochu komicky a myslím to taky nadneseně...ale svou pointu to má.
K těm poplatkům a pokutám - jak už tu bylo řečeno, aerolinky neplánují na týden dopředu. Spousta věcí se v nákladech promítne okamžitě, koneckonců od toho jsou různé taxy a příplatky, aby se to dalo řešit odděleně (zajímalo by mně, jestli má běžný cestující vůbec ponětí, kolik z oné částky co platí za "drahou" letenku, dostane na konci aerolinka). Ale spousta věcí na druhou stranu zase ne - a bohužel v tomto případě se jedná a ty mnohem výraznější položky, jako jsou např. nákupy letadel, jejich údržba. To že si nějaká instituce vymyslí kompenzační poplatky, pokuty, vyšší daně, taxy, nebo se stane nějaká nepředvídatelná událost jde tvorbou ceny a dobrým managementem společnosti pokrýt jen částečně. A snad si dokážeš spočítat, jak asi velké rezervy můžou být při výše uvedených maržích. Ano, některé poplatky navíc zaplatí zákazník okamžitě a ne aerolinka a za marže si může konkurencí daný sektor sám o sobě. Ale neplatí to tak ve všem - tím, že takhle stát nebo EU uměle zvyšuje cenu letenky (ať přímo přes taxy, nebo nepřímo daněmi a různými nesmysly co musí platit aerolinka), zhoršuje tím tržní potenciál - vyšší cena znamená odliv zákazníků. A protože existují společnosti (lowcost), které z různých důvodů (včetně opět rozhodnutí oněch institucí)nejsou zatížené vším co jejich konkurence, není možné zvyšovat ceny donekonečna. Snižují se marže a opět klesá daný vakl pro řešení mimořádek. Krom toho některá nová opatření jsou vyloženě likvidační a nikdo se ani nesnaží obhajovat, že to tak nemyslel.
Není to fér prostředí, ani náhodou. Není fér v oblasti dopravy a už vůbec ne ve srovnání s normálním podnikáním. A důvod proč tohle pořád napadám není to, že bych si myslel, že si aerolinky zaslouží lepší zacházení. Byl bych proto velmi rád, kdyby sis odpustil ty trapné řeči o ublíženém děťátku. Důvod proč to dělám je, že si aerolinky nezaslouží horší zacházení než kdokoliv jiný a to bohužel v současnosti neplatí.
Ad počasí - přijde ti snad, že letectví není připraveno na výkyvy počasí? V jakém ohledu, můžu se zeptat? A považuješ i vulkán za "počasí"? Nebo máme být taky připraveni na zemětřesení, pád meteoritu, bin Ládina, jadernou válku?
Jinak zmizelo i s původním příspěvkem to, aby ses zkusil vžít do role aerolinky v podání společnosti pro kterou pracuješ a tvoje původní odpověď....
Proto tě poprosím ještě jednou - začni jejím vznikem, kdy máš nějaký projekt, získáš zákazníka, nakoupíš vybavení, vytvoříš produkt, prodáš ho, generuješ obrat, zaplatíš co potřebuješ, máš zisk. Sice kolega odvedle to neumí tak dobře jako ty, zaplatí mnohem míň, vydělá stejně, zbytek doplatí stát, aby nepřišel vysokou cenou o zákazníky, ale řekneš si ok, je státní, stát se stará, nějak to zmáknu, umím to líp. Párkrát si takhle spokojeně pořešíš co umíš a spokojeně si žiješ...Pak si do toho přidej období, kdy se někomu nelíbí (občas je to i onen kolega odvedle), že máš zisk příliš velký a tak ti někdo seshora napere poplatky a daně, aby ti trochu ukrojil. Nějak se z toho vymotáš, zvýšíš ceny (ovšem logicky ne tak že pokryjí celé navýšení nákladů) ustálíš si náklady/výdaje, spolkneš nižší marže, občas přijde onen dotyčný s něčím novým, aby tě trochu podusil a vyzkoušel kolik toho uneseš, ztratíš pár zákazníků, ale nějak to ustojíš. Pak si někdo vymyslí, že tvůj projekt je vlastně obecně škodlivý - příliš hlučný, znečišťuje obrovsky životní prostředí (pomineš, že kolega odvedle mnohem víc a neplatí nic) a prostě tak nějak vadí všem. Čím víc seš úspěšný, tím je to pro okolí vlastně horší a tím pádem platíš mnohem víc. Vezmeš ale část peněz, modernizuješ, snažíš se ty pokuty za to že seš zlej minimalizovat. Zase se to na chvíli zlepšuje...Do doby než přijde zlej fousatej pán, hodí ti pár věcí se kterýma pracuješ do koše a zapálí je, zabije pár tvých zaměstnanců a zákazníků. Nějak se z toho horko těžko zmátoříš a jedeš dál, i přesto, že spousta zákazníků má z tebe najednou strach a odejdou. Po chvíli se objeví nespokojený zákazník, že čeká dlouho na dokončení projektu a že by chtěl pokrýt náklady spojené s čekáním - hotýlek, jídlo, pití...Po nějaké době, až zjistí, že to jde celkem dobře využít, to jeden z nich odnese k soudu, že se mu nelíbilo na tvém projektu, že čekal už příliš dlouho, výsledek dostal pozdě a tak chce dokončený projekt bezchybný a hned a návdavkem jako pokutu částku odpovídající nákladům na jeho dokončení. Zase přimhouříš oko, že kolega odvedle si dodává svoje projekty se zpožděním téměř pravidelně a nikomu nic platit nemusí a přistoupíš na nová pravidla hry. Nic jiného ti nezbývá, že, ináč ti zavřou krám. No a jednoho dne pošleš svoje zaměstnance a vybavení do zahraničí a druhej den přijde ouřada a řekne - heleďte, venku je škaredě, tady tohleto co děláte až do odvolání dělat přestanete, zákazníkům to nahraďte něčím co odeberete tadyhle od kolegy jo a báj d véj, samozřejmě za elektriku a vybavení a další věci chceme penízky pěkně dál. Jo a lidi co máte venku, ne že je tam necháte jen tak, mají taky hlad a potřebujou střechu nad hlavou.
Komické, dětinské, demagogické? Dost možná, taková je ale aerolinková realita. Dokážeš si to takhle představit ve vaší firmě? Nebo jiné firmě? |
|