| ![](img/nic.gif) | Nad evropou už se létá? 20. 4. 2010 / 14:14 | |
| ![](img/nic.gif) | Trochu sleduju tu rozohněnou diskusi, mám dojem, že mezi zmrzlinářem (potažmo malou firmou) a aerolinkami je jeden velmi podstatný rozdíl, který může být příčinou toho, proč je krize (ať je zapřičiněná číkoli nedejbože součin více negativních vlivů) postihne razantněji, tudíž natahují onu pověstnou ručičku.
Jde o to, že investice do letadel náklady na provoz a další výdaje jsou velmi dlouhodobé (zmrzlinářovi se zaplatí stroj za 2 roky.... ero za 30 let) a je o nich rozhodováno v době t0. Pakliže v době t+5 dojde k 11.září a výraznému propadu příjmů, onen marketignový model s tím nepočítá, ale leasig letadel a další náklady se platí jako by se nechumelilo. Pak tu máme t0+10 ekonomickou krizi t+11 ejakulátor, t+15 cokoli jiného, je to další rána za ranou a i kdyby onen manager v době t0 měl skleněnou věšteckou kouli, nedokázal by jakýkoli takovýto dlouhodobý trend a propad předpovědět. Kumulování zisku na překlenutí těchto období je nereálné, každá společnost, má li být úspěšná musí velkou část zisku investovat do svého rozvoje, aby byla konkurenceschopná. Problém je v tom, že lowcosty jedou z hlediska nákladů na krev, aktiva ihned odčerpávají, obykle se položí jako první, ale v době recese jsou úspěšní a generují nemálé zisky. Ostatní aerolinky s nimi musí držet alepoň částečně krok a nemůžou si dovolit takové ceny, aby si udělali polštář na překlenutí oněch morových ran.
Vynášet tedy jakékoli závěry bez důkladných znalostí a souvislostí leteckého ekonomického prostředí je asi tak stejně pošetilé, jako poslouchat prvňáky kteří řeší problematiku výskytu radonuklidů v jáderch neutronových hvězd.
aneb: čím víc o tom vím, tím víc vím že nic nevím. |
| |
|