| ![](img/nic.gif) | Nad evropou už se létá? 19. 4. 2010 / 06:49 | |
| ![](img/nic.gif) | Tak motory, které jsou teď na "nynějších" letadlech jsou sledovány a udržovány ve stavu "condition monitoring". Takže je tady několik afektů, které se sledují. Jednak se berou data z olejových filtrů, sleduje se spotřeba oleje, teploty výstupních plynů a právě v neposlední řadě to jsou kontroly horkých částí, kde světe div se je povoleno nějaké to poškození. Tak je jasné, že když na novym motoru bude upálená celá lopatka, nebo nějaká podobná anomálie, tak to povolený není. Ale výrobce motorů vydává manuál, kde je seznam poškození, se kterými se běžně létá, případně jak dlouho se s daným problémem létat může. A běžně se během provozu motoru opalují horké části. Takže na náběžných hranách turbinových a jejich statorových lopatek vidíš propálený dirky. Ale jak jsem psal vechno se dokumentuje a porovnává s manuálem, případně konzultuje s výrobcem. Ale, že by někdo povolil trhlinu, to nevím. Boroskopie nedělám, nemohu posoudit, ale já bych se toho bál, protože utržená lopatka může nadělat hodně problémů. Ale pokud to manuál povolí, tak to zas tak běžné není a musí to být hlídáno. Protože taková lopatka, když se utrhne, tak ti nejenom rozváží turbinový disk (i když o jeho vyvážení během provozu vlivem opalování dost pochybuju) ale cestou ti "vyčeše" další lopatky, které jsou také keramické. |
| |
|