Musím ocenit přístup, že si poletuješ v ruce. Degradace pilotních schopností průměrného dopravníhol letce v posledních letech díky pokročilé automatizaci a zaklínadle "bezpečnost a komfort", jež jsou velmi často pouze výmluvou pro obyčejnou lenost, vedla k zvýšení počtu případů "loss of control". Její hlavní příčinou byla ztráta elementárních návyků letců na klasických letadlech, či nedokonalé porozumění architektuře systému FBW u pokročilejších strojů. Jsem rád, že se o tom v posledních letech začíná ve světě mluvit. Zejména ve vztahu k dálkovým letům.
Za časů ušatých čepic, kdy Míra Dušínůj byl Phantom a Tragéd piErcE (pro pamětníky), tu posledně jmenovaný postnul několik příruček od společnosti Continental, které se mi staly vzorem pro svůj rozumný přístup. Volně řečeno se tam psalo, že letec musí být zdatný ve všech základních kombinacích automatizace, AP+LNAV/VNAV, AP+základní módy, ručně s FD a ručně bez FD. Vhodný stupeň automatizace musí volit podle situace. V určitých situacích je vhodná plná automatizace, v jiných žádná.
Bohužel lenost (na jedné straně lenost naučit se pořádně a správně pracovat s FMS a VNAVem a na druhou stranu lenost praktikovat ruční létání) vede k tomu, že mnoho letců používá téměř výhradně kombinaci AP+základní módy (převážně ve vertikálním smyslu, horizontálně si LNAV pro svou jednoduchost osvojí každý). Otázka je, zda to všechno není jen následek syndromu vyhoření, o němž na Aerowebu vyšel velmi zajímavý článek.
Jen poznámka k tomu RVSM - nejsem si jistý, zda se smí létat hladinové lety v RVSM ručně. Naše příručka v RVSM povoluje stoupání, klesání, a hladinový let do tří minut. Nicméně mezi požadavky pro RVSM jsem to přímo nikde neviděl, jen povinnost mít funkční autopilot s ALT HOLD. |
|