Díky pane.
Mně osobně od začátku výcviku až do dneška vedli k jedné věci - pitch/power. Ať letíš ručně nebo na AP, ať máš závad kolik chceš, ať ti nefunguje avionika, nebo ať se děje cokoliv, pokud máš wings level a pitch/power podle výšky/hmotnosti/konfigurace (magické 1.2 EPR a 4UP), tak seš v pohodě a můžeš řešit co dál. Dokonce jsem si užil i pár letů na simu bez výškoměru a rychloměru, abych věřil, že to funguje. A vono jo
Když pak člověk k tomu připne flight directora a posléze autopilota, zjistí, že ta automatika nedělá vlastně vůbec nic jiného, než pitch/power, jen se liší jestli to řeší podle MCP nebo FMC. Tohle mi pomohlo uvědomit si v jaké situaci jsou dobré jaké režimy autopilota a co s nimi dosáhnu lépe než s jinými a na co si dávat pozor. A tak není letu, kdy bych nevyužil V/S, FLCH i VNAV, protože mně prostě baví si s tím hrát a protože každý je trošku lepší na něco jiného.
A tak prostě V/S používám na malé změny hladin pro komfort, pro Continuous Descent Approach na jemné dolaďování sestupu, při potkávání se s letadly na snížení rate aby jim neřval TCAS a na přiblížení, při klesání do očekávaného holdu, nebo obecně kdykoliv potřebuju přesný rate nebo pracovat s energy managementem. Vím, že jakmile na to tlačítko sáhnu, okamžitě nastavím rychlost a pak přidám do scanu rychloměr a výkon motorů, obzvlášť ve vysokých hladinách.
FLCH když potřebuju mít záruku udržování rychlosti (vektorování při odletech a příletech), ať už kvůli požadavku ATC, nebo pokud honíme rychlostí profil, při low alt alt cap, složitějších single engine procedurách nebo goaroundech, když chce ATC expedite clb nebo des, apod. Taky např. když se ve stoupání blížíme k hladině a je pravděpodobnost, že v ní zůstaneme kvůli trafficu jen chvilku (crossing traffic, spící ATC, ...), tak si zapnu FLCH a na speed bugu nastavím něco většího - efekt je ten, že se sníží rate of climb (AP rozloží dostupný výkon mezi získání rychlosti a stoupání) a taky se po dosažení hladiny nestáhne hned výkon motorů (není dosažena ještě nastavená rychlost), což je příjemnější pro cestující. Taky když potřebuju stoupat/klesat, ale vím, že FMC má jinou rychlost než je aktuální - místo VNAV, které to pak ihned honí velkými změnami pitch pro dosažení FMC nastavené rychlosti, si zapnu FLCH, rychlost plynule upravím ručně na tu FMCčkovou a pak teprve zapnu VNAV. A vím, že sáhnout na FLCH opět okamžitě následuje ruka na SPD selector.
No a VNAV...to byla vždycky alchymie , kterou se mi snad konečně podařilo beze zbytku pochopit až teď, speciálně pro klesání. Začínáme ale dělat automatické VNAV/LNAV GNSS a jiná nepřesná přiblížení a bez toho to nejde. Když si to člověk ale promyslí, ví jakým zásahem FMC řeší různé situace s rychlostí a odchylkou od profilu, když si to zbytečně nekomplikuje contrainty a "staví profil odspoda", tak je to celkem příjemná věc, i kdyby jenom pro určení TOD bodu a následnou referenci, když si člověk hraje s tím ostatním bez VNAV. Jen to má prostě svou hlavu v té škatuli dole a ne na panelu ;o) |
|