No, to téhle oblasti jsem původně nechtěl zabřednout, ale když píšeš, že znáš kopříkovu motivaci...
pokud lze uvedený "IFR let na zkoušku" absolvovat v rámci výcviku - tedy v nějaké letecké škole či registrovaném zařízení, pak jde o první let praktického výcviku - a ten, jak známo, lze absolvovat až po absolvování cca 50% teorie a potvrzení ÚCL, že dotyčný žák smí začít létat. Takže tato eventualita nepřichází v úvahu, kdo by chtěl absolvovat kdoví kolik hodin kursu a testů, než si sveze jednou zadek do Vodochod, že...
Pokud nejde o výcvik, jde o let s další osobou na palubě. Na ten se dá dívat ze dvou hledisek - jednak kde kdo sedí - a pak jako co se let počítá.
Kde kdo sedí - pokud má "civil" koukat na budíky a představovat si, že jako řídí ledadlo usazen v ILS (atd.) pak by zřejmě měl sedět na levé sedačce. V tom případě je pro pilota velůicího jistě nutná kvalifikace PPI/FI, jinak by to nemohl kočírovat zprava.
Jak bude let zařazen - buď jde o "svezení" - let s další osobou na palubě je pro držitele PPI jistě zcela legální - pak nejde o komerci, let nebude vykázán jako "letecká práce", nebude uplatněn odpočet spotřební daně na LPH a očekává se, že se pilot s "vezeným" domluví na příspěvku na holé náklady letu, které by v takovém případě mohly být něco kolem 3800,- Kč plus mínus nějaká stovka. Pro takové svezení (nepíšu zatím půjčení řízení) je plně vyhovující kvalifikace PPL když pilot sedí vlevo a PPL/FI, když má sedět vpravo.
Pokud bude let evidován jako "letecké práce", pak lze žádat úplatu v komerční sazbě (náklady + přiměřený zisk, obvykle kolem 4 a půl až 5 tisíc za C-172), u některých organizací lze uplatnit úlevu na spotřební dani LPH - pro takový let je ale jasnou podmínkou kvalifikace pilota minimálně CPL (to když poletí vlevo, jinak pokud má letět z pravého sicu, musí k tomu mít ještě také FI - což je kvalifikace navíc, samotné CPL nestačí).
Specifickou otázkou, která stojí mimo diskutované oblasti kvalifikace, je "půjčení řízení" člověku z ulice. Pokud vím, tak toto nemá oporu v žádném předpisu. Nelze to srovnávat s "letem" na simulátoru, kde lze za berany posadit kohokoliv. I když se to ne vždy dodržuje (a to celosvětově), tak to prostě je, za berany smí vzít jen pilot nebo žák, jinak už nikdo.
Jak jsem psal, původně jsem do toho nechtěl šťourat. Kopříka v jeho šťourání nepodporuju. Ale když už jsi to sem postnul, měls počítat, že na takovém otázky budeš asi odpovídat - a sodpovědí "máme to ošetřené" - promiň, nevystačí ani mluvčí Západočeské univerzity. |
|