Bohužel, pánové máte pravdu, a bohužel Přemku máš ji jen částečně - malý OT příklad: psal jsem před časem na ministerstvo, aby mi vysvětlili, jak je to s nutností používat tachografy u souprav vozidel nad 3,5 t (vím je to silně OT, ale pro ilustraci - týká se to např. SUV s vlekem) a odpověď ministerstva zněla, že se DOMNÍVAJÍ, že... a že se mám zeptat na místně příslušném odboru úřadu!!! Jak jsem klidný člověk, tak jsem zuřil.
Návrat k tématu: v námi diskutovaném nejde ani tolik o stanovisko UCL, ale opravdu především o stanovisko berňáku a živnosťáku. Oba úřady by v tom však tápaly.
UCL bude lety považovat za obchodní až v okamžiku kdy na ně budou předmětem podnikání (zjednodušeně řečeno). Toť můj skromný názor, podepřený praxí z jiných oborů.
Tedy příkladem budiž, ona oblíbená autodoprava - budu-li mít třeba Avii napsanou na mé jméno a nebudu mít vůbec žádnej živnostenskej list. V neděli odvezu sousedovi cihly a on mi zaplatí naftu a přidá mi pětikilo na pivo. Vše je OK. Soused bude stavět rok, a já mu takto budu pomáhat každej víkend. Furt pohoda. Pokud, ale se mi bude zdát, že bych se tím mohl živit - abych si dal do nákladů onu naftu, gumy, údržbu... Pak si vyřídím živnost. A rázem potřebuju českej superřidičák = profesní průkaz = "analogie" CPL v lítání. Tedy, když mě chytnou policajti v neděli se sousedovejma cihlama, a vidějí, že avie je moje, stačí jim moje "C". Pokud mě chytnou a uvidí, že Avie je napsaná na "Orlík IČO....", rázem budou chtít vidět profesák, kolečko, koncesi.....
A v lítání toto až pak začně zajímat UCL. Až v okamžiku, kdy za let vystavíte daňový doklad, až v okamžiku, kdy máte živnost na nějaký lítání! Proto FS pilot nemoh dostat jinou odpověď od UCL než dostal, ale jistě by dostal jinou od berňáku.
Nicméně jak říkám, děláme z komára velblouda. Koneckonců, proč bych nemoh někomu při rekreačním svezení ) říct, ať si chytne knipl a zkusí si být na chvíli pilotem. Je pak na osobní statečnosti velitele letadla, jestli mu taky bude předvádět "ztrátu výkonu motoru a výběr vhodné plochy".
Osobně, když někoho vezu, zásadně se vyvarovávám jakýchkoliv alotrií, už jen proto, že je-li to poprvé, většina lidí se opravdu docela bojí a je potřeba, aby na let a pilota vzpomínali hezky a ne jako "na toho debila, co s nima lítal nahoru, dolu, až mi bylo zle".
(Mimochodem, proč myslíte, že nelze létat vyhlídkové lety, ale fotolety jsou ok?? Protože ve státní správě se vše dá zařídit vhodnou volbou slov!). |
|