Drsný ano, nemožný rozhodně ne. Zapomenout na jakýkoliv z úkonů před vzletem je někdy bohužel hodně snadný, protože díky hustotě provozu je někdy opravdu neuvěřitelný co se musí před vzletem postíhat. Záleží pak jen na letadle (warning systémy), na firemních postupech (kdy se dělají důležité úkony, co je v checklistech) a na pilotech (jajich vlastní kontrola kritických položek), jestli tímhle řetězcem něco proklouzne nebo ne.
Sám jsem zažil mockrát situace, kdy jsme se museli třeba vrátit na stand, podruhé člověk spěchá a má takový vnitřní pocit, že co je potřeba už jednou udělal, do toho vstoupí párkrát řídící v nevhodný okamžik, nebo je potřeba někoho předběhnout, udělat immediate takeoff, apod...A rázem je problém...kolikrát jsem zapomněl při vzletu např. pustit hodiny ani nebudu počítat a to je naštěstí úplně bezvýznamná věc.
Pokud jde o klapky, tak my máme např. postup takový, že jejich nastavení samozřejmě zmiňujeme v briefingu, dále si o ně kapitán řekne při zahájení pojíždění, FO potvrdí a nastaví. Pokud si o ně CPT neřekne, dá mu FO vědět. Dále jsou součástí before takeoff checklistu a v poslední řadě je pak systémový takeoff config warning (varování max. priority). Pak samozřejmě závisí na pilotech, aby si udělali takový svůj malý scan kokpitu, než nastaví vzletový výkon (klapky, speedbraky, reversery, výškoměry, rychloměry, správná dráha, provoz, povolení). Existují případy kdy se ozve po přidání výkonu takeoff warning ? Samozřejmě (naštěstí ne moje). Jak se to může stát při tom všem vypadá neskutečně, ale tohle je reálný provoz a žádný let není nikdy stejný.
Jinak ať už je příčina Spanairu jakákoliv, dokud nebude k dispozici závěrečný report, bylo by pěkné nediskutovat tu třebas uvedené klapky jako jasnou příčinu za kterou můžou piloti. Může to tak být, ale nemusí a není nic horšího než předčasné závěry. |
|