Teda doteď jsem tomu rozuměl, ale tys to splácal tak, že se v tom ani čert nevyzná.
Důvod, proč se tu zaměňují přímka a oblouk, je v referenčním bodu, takže když vztáhneme nejkratší trasu dráhy k nějakému vzdáleném pevnému bodu, bude se dráha vypadat jako oblouk. Ovšem, když si jako referenční bod vezme rovinu povrchu zeměkoule, vznikne nám přímka, Letadlo objektivně nikam nezatáčí (a zjednodušeně nestoupá ani neklesá počas letu samotného).
Mapy do toho moc nemotejte, protože člověk si nikdy pořádně nepřiznal, že se pohybuje po kouli, protože je pro něj neúměrně veliká. Tedy když poletíš mezi dvěma body po rovníku, nebo mezi dvěma body po stejném poledníku (případně i opačném, tedy letadlo přeletí pól), tak se i na našich zjednodušených mapách bude trasa zdát jako přímka, i když to letadlo by dělalo totéž jakoby letělo po ortodromě z Londýna do New Yorku, akorát, že mapa by v tomto případě už zkreslovala... |
|