Ano, otáčení Země skutečně vliv na rychlost letu má, je to zcela logické. Je to stejné, jako když vyskočím do vzduchu, tak než dopadnu, země se o kousek pootočí směrem k východu, a já dopadnu o pár metrů dál na západ. Stejně tak budu-li stát na posledním vagóně vlaku a vystřelím šíp na lokomotivu stejnou rychlostí, jako jede vlak, tak šíp ke komínu nikdy nedoletí a místo toho poletí vedle mě stejnou rychlostí, jako jedu, to je taky logické...
Pánové, sorry za jízlivost, ale inerciální vztažnou soustavu jsme probírali v šesté třídě na ZŠ! Otáčení země na to, jestli do USA letim pomaleji než z USA, vliv NEMÁ!!! Je to čistě záležitost větru, který na severní polokouli převážně vane na východ, a to má zase něco společného s meteorologií a meteorolog by nám to možná líp a vědecky vysvětlil. Maximálně do toho má rotace Země co kecat skrze Coriolisovu sílu a následný smysl otáčení cyklón a anticyklón.
Jinak problematika Concorde mi je neznámá, nicméně mým laickým pohledem se přikláním k Tragédově názoru, že ve FL 600, kde Concorde lítal, už je vítr značně slabší, a tudíž nehraje pro Concorde takovou roli (zejména při té rychlosti). V severnějším pásmu, řekněme 50-60° severní šířky, bývají osy jetstramů v třístovkových hladinách, u rovníku v dolních čtyřstovkových, a skutečně mám osobní zkušenost, že nad Evropou v hladinách kolem 450 fouká velmi málo. |
|