Tak se zeptej na duvod, proc inkriminovani jedinci s vetronema narusili CTR a TMA. Vsadim se o co chces, ze znali rodeleni prostoru a byly schopni komunikovat s CTR. Proc k incidentum doslo nebylo dano neznalosti (t.z.n. ze skoleni kde jim povi co je to CTR jim nepomuze) ale nezvladnutim psychologicke stranky letu, vice se venovali jinym cinnostem proto zanedbali navigaci. I pri vycviku ULLa mi bylo receno jak casto a jakym zpusobem a v jakem poradi kontrolovat budiky v eru, ale to neni vse, dal do toho musis zakomponovat i ostatni cinnosti. Proto skoleni psychologa by bylo urcite hodne zajimave... neco na tema.. Pri ustalenem letu koukejte 50% casu ven z kabiny tech 50% rozlozte na 25% sledovani provozu, 25% na srovnavaci navigaci. Dalsich 50% koukejte do kokpitu, pristroje v poradi: rychlost, vyska, rychlost vario, zatackomer, rychlost, vario, otacky, teploty hlav ,taplota oleje, dobijeni, rychlost, vyska, rychlost, vario, 1x sa 5 pohledu do kabiny pak jeste palivo+vizualni kontrola namrazy. V pripade problemmu (napr. ztrata navigace) pak vypustit to a to... pripadne zmenit cetnost kontroly... nesmi se vypusti tohle a tamto.... ble ble... jiste jsou na toto tema zpracovane pekne studie ktere maji hlavu a patu. Paklize prejdou do krve takoveto navyky, muze se mnoha incidentum predejit, pripadne je resit podle osvedcenych postupu, budeme li ho znat. Tim dojde i k mensimu stresu a mensimu mnozstvi chyb. Bohuzel to ze jsme si sami zvykli na nejaky stereotyp v prubehu letu a ze byl spatny se obvykle uz nedovime.
A co se tyce toho stresu (tim mam na mysli ze se deje neco nestandardniho, co nema okamzite reseni) ten se dostavi aniz si to uvedomis, staci drobnost, napr. ztrata orientace, navigacni potize (sviti ti slunicko do oci, vidis kulovy..) potize s radiokorespondenci, hledani letadla se kteym mas mit vizualni kontakt a nemuzes ho najit az pres zavady na pristrojich, letounu, turbulencich, protivetru, nutnosti prepocitavat palivo, pocitat casy dosazeni bodu zepta li se te na to ATC, nevolnost...) a v konecnem dusledku staci kumulace nekolika vyse popsanych cinnosti soucasne a na stres a chyby je zadelano. Paklize jsi na takove situace pripraveny, vis ze muzou nastat a znas alespon zakldni schemata jak postupovat mas vetsi pravdepodobnost zvaldnuti situace. Jakmile polezes do letadla s pocitem ze protoze jsi dobry (nikdy se ti nic za letu neprihodilo) pilot tak to bude samozrejme pohodovy let, jsi na nejlepsi ceste k prispeni do statistik. |
|