A už je to zas. Limit 450 kg + technická dokonalost ull. Myslím, že tady se vývoj ubral úplně jiným směrem, než si představovali tvůrci předpisů a vlastně i organizace ultralehkého létání u nás. Před těmi bezmála 18 ti lety, kdy to všechno u nás vlastně začalo, nikdo netušil, že jednoho dne bude možno „napasovat“ do kategorie 450 kg laminátovej, nebo celokovovej brus s výkony převyšujícími „běžný aeroplány“. Je potřeba vidět, že ul létání je původně myšleno jako „podvečerní brouzdání“ kolem letiště na strojích z trubek potažených igelitem, v lepším případě pak dvoumístných Stratonů. A pro tyto účely naprosto vyhovuje metodika výcviku i předpisy. Takto to přijalo kdysi i ministerstvo dopravy.
Dneska je to, ale jinak. Bude-li velký tlak na zvednutí váhy, a použíjí-li se argumenty „vždyť je to technicky i výkonově lepší než třeba Z 142“, je to cesta do pekel. Protože pak úředník řekne:“dobře“, pak tedy zrušme tuto kategorii, resp. Převeďme ji pod UCL, protože proč mít vedle sebe dvě odliné kategorie z hlediska přístupu, leč ticky obdobné z hlediska výkonů a technických parametrů. Jestli o tom nevíš, jedná se v rámci JAR o vzniku něčeho jako „nižší PPL“. Ovšem bude-li toto spravovat UCL, bude zle. Povinné prohlídky a certifikace letadel, výsledkem bude, že ty současný brusy, co se dají půjčit kolem 2000,-/h budou stát stejně, jako půjčení Cessny, následně piloťáky se budou dělat 45 hodin (proč je dnes v PPL mraky hodin navigačních, zatímco v ul osnově jsou navigační lety zastoupeny symbolicky, to přece nemá logiku) no a bude to vlastně jedno lítá-li se na Eurostaru, nebo na 205. Podívejte, jak to je na Slovensku. Tam to „funguje“ přesně stejně. A hádejte, kde je víc ul pilotů – u nás, nebo tam?
Takže klid, skousněme i nějaký to školení, hlavně je potřeba se vyvarovat průserů, který nám hrozej všem, plachtařům, motorářům i ul pilotům, ovšem i těm dopravákům.
|
|