Nejprve rozeberme reál:
Důležité je tady nemíchat dohromady dvě věci - změnu z VFR na IFR a podání AFIL. Za určitých okolností (letím VFR bez plánu a musím přejít na IFR kvůli počasí) je nutné provést oboje, za jiných provádím jen jednu z těchto dvou věcí. Takže
a) Podání AFIL v reálu probíhá tak, že si pilot po frekvenci požádá, řídící vezme tužku a papír, pilot mu diktuje všechna pole FPL, tak jak jsou ve formuláři, řídící si to zapíše a předá nějak ke zpracování. Případně pokud jde o změnu části plánku, tak nadiktuje změněnou část. Protože je to zatěžující, blokující frekvenci, atd.. může se to dělat jen výjmečně.
b) Přechod z VFR na IFR. Jakmile má letadlo podaný letový plán (ať už původně podaný na VFR let, nebo AFIL), tak může za letu (pokud splní všechny ostatní náležitosti) požádat o přechod na IFR a na základě toho plánku pak dostane letové povolení, atd..
Pokud jsme tedy v situaci VFR letadla, co chce přejít na IFR kvůli špatnému počasí, mohou nastat dvě eventuality:
i) Letíme na plánek, potom požádáme, a když nám bude povolen přechod, řídící si už dále informaci o tom, že let probíhá jako IFR předávají ve správách EST.
ii) Letíme bez plánku, potom si nejprve podáme AFIL (ve kterém rovnou nahlásíme, že chceme pokračovat IFR) a potom si požádáme. Všichni tedy už vědí, že dál jsme IFR rovnou z plánku.
Tak a teď na síti.
Podání AFIL ve smyslu "nového plánku" na síti zcela odpadá, protože není možné provést let bez plánku. Takže AFIL na síti, kde by se diktoval celý plán řídícímu není důvod řešit. Jistou vyjímku tvoří buďto změna trati a nebo když chceme přejít ze "simplified VFR flightplan", který má v poli Trať jen DCT. Tam bych doporučoval se s řídícím domluvit na tom, že měníš plánek, ale změnu udělat sám přes interface IVAPu (řídící nemusí mít možnost všechno z IVACu změnit).
b) Zbývá nám tedy přechod z VFR na IFR u existujícího plánku - teoreticky by si informaci o změně pravidel letu měli mezi sebou vyměňovat řídící, nicméně vzhledem k tomu, že v prostoru jsou "díry" bez řízení a informace by se nemusela dostat dál, doporučoval bych se opět domluvit s řídícím a změnu poté udělat přes IVAP. |
|