Pokud jde o brždění, tak to by nemělo význam...v takové rychlosti by zastavil sotva na konci rwy, natož před PanAmem. Problém byl v tom, že on by to i zvednul pořádně a přeletěl je, kdyby je jenom ale toho dne nenapadlo natankovat pro jistotu víc paliva. Technicky ale ta nehoda prostě řešitelná nebyla, ať by dělali cokoliv. V okamžiku kdy KLM posunul throttle na T/O thrust, bylo rozhodnuto.
Všechno je to souhra spousty okolností, které tak nějak naznačují, že proti KLM hrál každý okamžik. Na druhou stranu, pokud jde o hlavní příčinu, které se dalo 100% vyhnout, zůstává černý Petr jednoznačně posádce KLM, zejména kapitánovi. Jen v té době se bohužel tolik nedbalo na zásady MCC, školení posádek s ohledem na human performance a na skladbu kokpitu. Co je možná ještě horší, v některých zemích (zejména jihovýchodní Asie) jsou podobné situace pořád velkým rizikem. V jejich mentalitě a společnosti prostě neexistuje, aby někdo sporoval chybné rozhodnutí kapitána. Takže na co jsou v moderním kokpitu už dva, co vědí jak řešit situace, tam když rupne kapitánovi v bedně, tak s tím vpodstatě nikdo nic neudělá. |
|