Ať už je řeč o RV nebo tlakovém výškoměru, jeho závada/špatné nastavení může být při vizuálním přiblížení nanejvýš spolupůsobící příčina. Neříká se mi to příliš lehko, ale pokud vyloučíme z diskuze leteckou nekázeň, je téměř jedinou možnou příčinou téhle havárie ztráta prostorové orientace. A věřte mi, v noci je k tomu velice blízko i tam, kde to člověk zná. Stačí malá nepozornost, zhoršení povětrnostních podmínek, nitka se přetrhne a než ji pilot naváže, může být pozdě. Mluvím z vlastní zkušenosti, sám jsem jednou v noci tohle zažil na své osobě ("zachrápal" jsem s odbžďováním a když jsem se probral, měl jsem co dělat s tím jak rychlost vytratit a v 500ft nad letištěm se stabilizovat). Mimochodem často ono přetržení nitky způsobí nevěnování se tomu, čemu je třeba, a třeba rušení od další osoby v kokpitu.
Rozestup od překážek při letu a přiblížení IFR (a pozor, vizuální přiblížení je pořád let IFR, nejedná se o přechod na let VFR) si při procedurálním řízení zajišťuje pilot sám, musí ale letět po předepsané trati a nevylétnout z ochranných prostorů, nebo při radarovém řízení za to zodpovídá řídící. Při vizuálním přiblížení ale veškerá zodpovědnost padá na velitele letadla, a protože se zpravidla ani neletí po publikované trati, je vizuální reference jediným způsobem, jak rozestup zajistit. Samozřejmě existují i možnosti jak si pomoci a výškoměry jsou spolu s GPWS, resp. EGPWS jednou z pomůcek. Ovšem tvrzení z toho článku je (bohužel opět) zmatené jak lesní včela. Chyba výškoměru nemůže být primární příčinou, a pokud ano, bylo něco špatně.
Mimochodem k zmíněné diskuzi na možnost využití radiovýškoměru, já bych ho Phantome nezavrhoval, máš pravdu že RV, resp. klasický GPWS při nárazu do strmého kopce varování v rozumném čase nedá, nicméně se přiznám, že v průběhu každého přiblížení, od ILS, přes non-precision až po vizuál, ho po očku sleduju. Může být jedním z posledních způsobů, který tě varují třeba před tím, že máš špatně nastavený výškoměr. Rozhodně bych při jakékoliv pochybnosti, vizuální referenci nemaje, udělal go-around!
P.S. možná bude mít někdo nutkání mi vytýkat, že dělám soud nad vinou posádky dřív, než vyjde oficiální zpráva z vyštřování. O tenhle případ se ale z preventivních důvodů zajímám, létám na totméž letišti v tutéž noční dobu s velice podobným typem letadla vizuální přiblížení. Může to pro mě mít osudový význam, poučit se. Z dostupných informací (letadlo v pořádku, na letišti CAVOK, vizuální přiblížení a hlavně - mnou neověřeno - víc lidí v kokpitu než mělo být) mi zmíněná ztráta prostorové orientace vychází jako jediná možná (vycházím z předpokladu, že se nejednalo o nekázeň). Mám ale obavy, že oficiální výsledky vyšetřování se před veřejností budou trochu "upravovat". |
|