Pokud je něco ustáleného, tak je to vždycky rovnováha vektorů - protilehlých složek.
Takže uvádění do zatáčky = přechod z rovnoměrného přímého pohybu = letadlo se pohybuje po spirále (části spirály) o zmenšujícím se poloměru převažuje dostředivá složka (síla)
Ustálená zatáčka = hmotný bod (pro zjednodušení hmota letadla zhroucená do jednoho bodu) se pohybuje po ideální kružnici síly (vektory) jsou v rovnováze (nemyslím tím zrychlení, jehož vektor se trvale mění)
Vybrání zatáčky = bod se pohybuje po spirále se zvětšujícím se poloměrem (až do přímého směru) převažuje odstředivá složka (síla)
Výsledný efekt je dosažen změnou vektoru pohybu (setrvačnost, tah motoru, výslednice aerodynamických sil).
Fyziku ze základky už si po tom půlstoletí nepamatuju, ale takhle to vidím já. |
|