Pozor, neplest inercialni soustavu a odpor. To spolu nema nic co do cineni.
Pohled na letadlo z venku muzeme velmi dobre brat jako inercialni soustavu. Dokonce si myslim, ze vsechny simulatory tak cini. Jedine neinercialni efekty jsou totiz dany rotaci Zeme a tedy jde o Coriolisovu a odstredivou silu zemske rotace. Myslim, ze je muzeme pro nase ucely zanedbat.
Odpor vzduchu cini pouze to, ze pro nas primocary pohyb musi byt tah smerem dopredu. Pro jednoduchost staci ovsem uvazovat, ze tah motoru prave vyrovnava odpor vzduchu a ze vztlak (jeho vertikalni slozka) prave vyrovnava tihovou silu a jsme tam kde jsme byli a mame volne se pohybujici teleso ktere se chce bez vlivu dalsich sil pohybovat rovnomerne primocare.
To znamena ze pro nase predchozi zjednodusene uvahy bylo zcela korektni onen vzduch neuvazovat pri vypoctech ci uvahach o silach drzicich letadlo v zatacce.
Inercialni soustava je pojem zcela kinematicky a pritomnost atmosfery, Slunce nebo cehokoli na to nema vliv.
Samozrejme, muzeme jit dale a zacit premyslet nad ekvivalenci tihoveho zrychleni a zdanlivych sil v neinercialnich soustavach a dojit k obecne teorii relativity, ale to bych nechal jinym. |
|