No to je právě otázka, co považuješ za nejsnadnější řešení...
Zkus se podívat na to co je známo:
- Přestal fungovat Transponder - tohle může mít zcela prozaický důvod - prostě technická závada. Pokud přístroj sám o sobě nenadetekuje fault, posádka to ani nepozná. Případy, kdy je Transponder ON a ATC přitom nic nevidí, nejsou nic výjimečného. Ano, taky ho mohli vypnout ručně. Jak to ale poznáš?
- Piloti se neohlásili na frekvenci - opět nic výjimečného, speciálně rádio je jedno z těch zařízení, který se budou do omrzení tvářit jako plně funkční, i když nikdo neslyší ani píp. Důvody můžou být v letadle, ale i na zemi, nebo třeba v atmosféře (hodiny letu bez spojení s ATC jsem si už taky zažil). Zkus se třeba podívat, jak často FlightRadar nadetekuje squawk 7600. Ano, máš třeba 3 VHF boxy, 2 HF boxy, SATCOM, ACARS...Ale zkus si k tomu přidat problém vyžadující okamžité řešení a rádio je až to úplně poslední, co tě zajímá. Aviate, navigate, communicate.
- ACARS přestal vysílat maintenance Messages - opět viz výše
Všechny tři záležitosti můžou nastat separátně, nebo všechny najednou - důvodem může být vážná závada na elektroinstalaci (speciálně bus failure), nebo třeba fire v E/E bay, nebo třeba taky explozivní dekomprese, pokud nastane blízko E/E Bay. Nebo třeba exploze kyslíkové nádrže. Nebo jiná destruktivní událost.
A pak už s nějakou mírou jistoty víme jenom jedno - letadlo zatočilo pryč od plánované trasy. Stránek v QRH, na kterých najdeš magickou formulku "Land at nearest suitable airport" je spousta. Stránek které tam nejsou a vyžadují stejný přístup je ještě víc.
A pak je tu celá řada naprosto prozaických situací. Představ si, že jsi někde uprostřed noci nad oceánem a najednou se něco stane a vůbec nevíš kde seš a nemůžeš se s nikým spojit. Nebo si představ, že řešíš hodně komplikovanou situaci na palubě (třeba požár). Nebo si představ, že trpíš hypoxií a tvoje rozhodování tím pádem úplně postrádá logiku (pokud seš ještě nějakého vůbec schopen). Nebo si představ, že je kokpit plný kouře, sáhneš po kyslíku a nic. Zásobník kyslíku nebo přívod k němu je v tahu.
Většina toho co jsem tu popsal jsou realistické události, které se historicky staly, i když třeba neměly vždycky fatální následky (a tak si o nich moc nepřečteš, pokud se nesnažíš hledat informace).
A pak jsou ty ty "důkazy" proti pilotům:
- Jeden si pozval holky do kokpitu (přemýšlím, čím vybočuje z průměru, když pochopitelně pominu předpis a profesionalitu)
- Druhej je nadšenec do lítání, doma má simulátor, je aktivní na VATSIMu a má vyhraněný politický názor. Taky řekneme takový běžný pilotní profil.
Takže asi tak.
Mimochodem k FBW - to že přijdeš o elektriku, avioniku, autopilota vůbec neznamená, že FBW letadlo nemůže dál klidně letět stejným směrem ve stejné výšce a stejnou rychlostí. Výpadek FBW neznamená, že najednou všechny Flight controls přeskočí do polohy nula a způsobí okamžitý let střemhlav. Dokonce ani kompletní výpadek hydrauliky neznamená, že se s tím nedá letět. |
|