Byť včil reál nelítám (jen sim), tak přesto přicházím do styku se spoustou pilotů s náletem od pár hodin, stovek hodin, tak i s kapitány, kteří mají přes 10 tis. hodin a u všech, kteří začli "velké" lítání na B777, A380 apod. je vidět jedna společná vlastnost - ti chlapi už ani neznají éro (jak se jich zeptáš prakticky na cokoliv, odpoví "to se ukáže tam" nebo "musel bych se podívat do checklistu"). Setkal jsem se i s takovými, kteří za mnou přišli a řekli "potřebuju použít váš sim, protože mám 4000h, chystám se na kapitánské zkoušky, ale neumím lítat" (přímo tak mi to jeden člověk řekl). Několik dalších jsem dokonce sám učil, jak lítat a čumět na budíky.
Dříve to byl jen Airbus, dneska už je to všude. Bez FD, FPV jsou ti, co si říkají piloti, povětšinou úplně nahraní. Společnosti je nenechají trénovat a ani na zkouškách každého půl roku tyhle dvě věci nesmí vypnout a tak vídám naprosto absurdní chování, jakože jdou lítat "vizuální okruh" a první, po čem se sápou je FD a když ho zapnou, tak jen tupě drží křížek, bez ohledu na to, že je FMA úplně prázdné.
Trošku mě to děsí, především, jak si vzpomenu na AF447, že se vlastně tak moc nezměnilo.
A nálet a sběr zkušeností - když máš 14ti hodinový let a jsi v posádce, která příjde na řadu v cruise, když si jen sedneš na sedačku a tlemíš, jak to letí a dělá všechno samo, po pár hodinách totální nudy jdeš zpět a ti, co to dostali do luftu si jdou sednout a tlemí, jak to prakticky skoro samo sedne. Výsledek, máš na kontě třeba 8 letových hodin, ale letadlo řídíš řekněme tak 30s - po vzletu 200-1000ft autopajlot on, před přistáním od 1000ft do minim letí autopilot a s tím, jak se ty éra řídí na řízení prakticky nemusíš sáhnout, protože podrovnání jako u malých mašin nefunguje. |
|