To je téma na hodně dlouhou debatu a rozhodně ode mě neočekávej "jediný argument" ![](images/smile/06.gif)
Myslím si, že je potřeba odlišovat tradiční lowcost a Ryanair. Tahle společnost jde v minimalizaci nákladů daleko za hranice běžného podnikání a vytváří tak prostředí, ve kterém neexistuje férový konkurenční boj. Dokázat vytvořit konkurenční a flexibilní prostředí jde i mnohem kultivovaněji a ukazují to jak low cost aerolinky v Severní Americe od kterých se Ryanair učil, tak třeba donedávna easyJet.
To, že některé tradiční aerolinky a zkostnatělí molochové potřebovali celkem zásadní změny, o tom taky nikdo nepochybuje. To všichni přijali, i když to často celkem bolelo. Kdo nepřijal, zanikl nebo byl absorbován. Posadil bych to sice spíš 10-15, než 20 let do historie, ale to je technikalita. Změnami prochází většina dodnes a ještě bude procházet. Změny jsme potřebovali třeba i my a rozhodně bychom se do nich dřív nebo později pustili i bez nástupu žlutomodrých letadel. Co a jak je potřeba versus to co potřeba není a vymyslel si to jen O'Leary by bylo na spoustu textu...
Takže jen drobně heslovitě...
Jednoho dne přišel rozvoj Ryanairu, nástup O'Learyho ke kormidlu a ten postupně začal tlačit na pilu. Tlačit natolik zásadně, že začal vytvářet prostředí, kterému nejen, že nejde legálně konkurovat (smluvní podmínky, kontrakty, odbory, předpisy, apod. ), ale ve kterém nelze obdobně provozovat jakoukoliv aerolinku s minimální úrovní servisu pro těch pár, kteří za to hodlají zaplatit. O'Leary začal vytvářet pracovní podmínky, které nemají obdoby nejen v aerolinkách, ale dost často i v jakémkoliv jiném oboru. Jeho způsob jednání se zaměstnanci je úplně mimo jakýkoliv standard a běžná pravidla - změny platu v desítkách procent nebo výpovědi ze dne na den, obcházení vyjednávání, "úplatky" v podobě krátkodobé výhody výměnou za zásadní znevýhodnění smlouvy, přenášení provozních nákladů na zaměstnance (příprava před letem, cesťáky, povinné vybavení, "pozemní" činnosti, koneckonců i ona typovka), apod. Zaměstnanci jsou nuceni založit si vlastní firmu a pracovat jako kontraktoři přes prostředníka, platit si za pohovor, počáteční školení, přeškolení, výcvik, vybavení, ...
Je to dravý a úspěšný businessman, to je pravda. Jeho úspěchy při získání počátečních financí, super výhodném nákupu NGčkových Bulíků po 9/11, nebo třeba šikovný fuel hedging mu nikdo nebere. Měl dost štěstí, ale to přeje připraveným, že. Stejně tak mu nikdo nebere ty zástupy zákazníků, kteří jsou buď slepí, nebo mu rádi prominou různé nenápadné praktiky, jak tam a tuhle vložit poplatek, který třeba zdvojnásobí cenu letenky, nebo se (vědomě či nevědomě) vzdají různých záruk a výhod. Koneckonců lidská blbost mu tvoří 20% příjmů. S přimhouřením obou očí bych mu odpustil i to "vydírání" dodavatelů a partnerů, od letišť po výrobce letadel. Tyhle přidružené struktury jsou někdy větší molochové než státní aerolinky a perestrojku potřebují jako sůl. I pouhým zužitkováním těchto úspěchů a drobných podrázků šlo vybudovat úspěšnou aerolinku. Problém je, že O'Learymu to nestačí. O'Leary je takovej (mnohem inteligentnější) Mácha - nenávidí odbory, piloty, dopravní letectví a úřady, přesně v tomhle pořadí. On musí jít prostě s tím ždímáním až na absolutní dno a to je ten mor. Protože ostatní aby mohli konkurovat, než zasáhne regulátor, soud, nebo vyšší moc, se musí snížit na jeho úroveň. A já si přeju, aby mu to nevydrželo.
Mimochodem pleteš se, že bez Ryanairu by bylo zlomkové množství letů a pilotů. To by existovalo i bez něj, dokonce i bez lowcostové revoluce. Svým způsobem lowcosty dokonce množství posádek omezují (což nárůst počtu sedadel kompenzuje jen díky jejich obrovskému objemu). Ryanair měl pozitivní vliv na zaměstnanost pilotů tak možná v Irsku. O'Learymu nevděčím já ani většina ostatních za svou práci - právě zásadně naopak - "vděčím" mu za neustálou hrozbu toho, že o práci přijdu, nebo že se za ní budu muset stěhovat o pěkných pár tisíc kilometrů dál, kde ještě jeho vliv nedorazil. A je mi líto všech chudáků, kterým nezbývá než na jeho podmínky přistoupit a pár let "na vojně" si tam odkroutit. Čest výjimkám samožrejmě, najdou se lidi, pro které je to vysněná aerolinka a já jejich názor respektuju, to je jejich věc a jejich osobní situace.
P.S.: Chápu, že slovo "odbory" nemá tady na Péráku ani v ČR obecně příliš dobré jméno. Chápu proč. Spíš je to často sprosté slovo. Rád bych ale podotkl, že přesto že nejsem členem žádné odborové organizace a nikdy jsem nebyl (nazdar Mácho), "odbory" jako IFALPA, BALPA, IALPA, apod. nejsou žádné ROH, ani CzALPA a jejich váha, vliv, odbornost a vliv na letectví zdaleka přesahuje význam "kolektivního vyjednávání" a jsou podle mého soudu nedílnou součástí (nejen) dopravního letectví. Kdo o tom pochybuje, ať si prosím přečte velmi zajímavou knížku "The 49ers - The True Story" a odlétá si pár let v dopravě.
|
|