Jako clovek, kterej na bizjetech neco odletal, a jako instruktor vyskolil pet novych pilotu pri base trainingu a asi osm pri tratovem vycviku k tomu muzi rict toto: preskolit cloveka se zkusenosti na B737 na bizjet je jak nic. Ti lide umi letat, vi, jak se chovat k tryskaci, jak ma vypadat ucinna spoluprace ve dvouclenne posadce, a obecne uroven jejich letani je z hlediska bezpecnsti daleko vyssi. Je mi naprosto jasne, ze za tenhle nazor me budou ti, kterych se to tyka, kamenovat (ted nemyslim lowmicku tebe, ale starsi paky), lec je to tak. Staci si precist rozbory nehod bizjetu, hlavne tech, ze kterych se jezi chlupy na tele (nestabilizovana priblizeni, vizualni lety v podminkach IMC nebo marginal VMC, akrobacie apod) a podivat se na predchozi zkusenosti posadky. Z devadesati procent "ciste GA". Tecka.
Na druhou stranu lide prisli od aerolinek mivaji jine nedostatky. Mensi orientace ve vztahu ke klientum a "nadstandardnimu servisu". Mensi ochota prizpusobit se pozadavkum klienta. Mensi ochota improvizace a hledani cest, jak vyhovet (to vse ovsem zpetne se promita na bezpecnosti). Vetsi tendence vratit se zpatky k linkam.
K tomu, jak pises, preferovani znamych tvari. Ano, to je jedna z "uchylek" tohohle stylu letani. Klienti si nekoho oblibi, ani nevi proc, ani nedokazou posoudit, jaky je pilot, ale vyzduji letat jen s nim, nebot "on je dobry". Znamost a duvernost u tohoto letani hraje velkou roli. To jsem mel problem zkousnout, byt spis jsem byl u klientu ten "oblibeny", ani nevim proc, protoze jsem premirou ochoty nosit tasky zrovna neoplyval. Nekdo mel pech, zablblo mu za letu pretlakovani, zatahalo to za usi, nemel na palube ceske jogurty nebo vlitl do turbulence, a byl "ten. spatny pilot". Druhy mel kliku, jogurt "Dobra mama", letel za krasneho pocasi a byl "ten dobry pilot". A pro jineho klienta to bylo naopak. Jako clovek, zvykly letce posuzovat podle objektivnich meritek, jsem s timhle mel obrovsky problem.
|
|