Je zapotřebí rozlišovat několik případů. I když předesílám, že pilot by něměl být ani v jednom případě ohrožen na životě, pokud není kardiak. Přestože může být napětí 400V (elektroinstalaci letadel neznám), ale i kdyby bylo napětí vyšší, tak zabíjí proud, protékající tělem postiženého. A baterie, resp. i alternátor (tam je to o něco horší), jsou hodně měkkými zdroji a při zkratu u nich klesá napětí.
1. případ - pilot stojí na zemi a dotýká se letadla v okamžiku prodření izolace, druhý pól se ve stejném okamžiku dotýká země (hodně nepravděpodobné) - pak pilot dostane jenom ránu, pokud je se zemí dobře spojen.
2. případ - pilot sedí v letadle a dotýká se kovových částí - pilot neucítí nic, neboť celá kovová konstrukce je na stejném potenciálu (napětí) a pilotem neprotéká žádný proud.
Ke vznícení paliva: Pokud je instalace provedena tak, že při prodření izolace kabelu vzniká zkratový proud a tím i jiskření na přechodovém odporu, tak může dojít ke vznícení paliva. V tomto případě nemusí napětí dosahovat vysokých hodnot, stačí klidně i 6V. Samozřejmě, pokud jsou v místě jiskření výbušné páry. Zkrat by mělo vypnout jištění (pojistky nebo jistič). Elelktroinstalace ale může být provedena i tak, že od měniče na 400V jdou izolované vodiče přímo k výbojce a ani jeden pól není spojen s kostrou letadla. Pak při prodření jednoho vodiče na kostru je světlo funkční a jištění odepne obvod až v případě, že se prodře izolace druhého vodiče a spojí se též s kostrou. Toto platí, jen pokud je primární a sekundární strana měniče galvanicky oddělena.
Problematika je obsáhlejší a výše uvedené je jenom krátký popis. Ještě dodám, že životu nebezpečných nebylo ani 6 kV v katodových trubicích - CRT obrazovky v TV. Opět se jednalo o "měkký" zdroj. Tam bylo horší se dotknout 230V přímo ze sítě, to bývalo smrtící. |
|