To máš tak...jsou vpodstatě dvě hlavní metody, jak nějak zjistit potřebnou délku dráhy pro vzlet a příslušné rychlosti. Svým způsobem se používájí v praxi obě zároveň, i když každá pro něco jiného.
Vzlet závisí na spoustě parametrů - hmotnosti letadla, hustotě vzduchu (teplotě a tlaku), větru, sklonu dráhy, povrchu dráhy, kontaminaci (letadla a dráhy) a nastavení klapek.
První metoda spočívá v tom, že se vezme hmotnost letadla a na základě tabulek se stanoví potřebná délka pro vzlet. Následná hodnota se vezme a prožene se tabulkami pro každý z výše uvedených parametrů (některé jsou kombinované) a výsledkem je příslušně upravená hodnota potřebné délky pro aktuální podmínky. Ta se bere poté jako aktuální korigovaná délka dráhy a s tou se dále počítá při stanovování výkonu mtoroů pro vzlet a rychlostí V1,VR a V2.
Druhá metoda na to jde od lesa - nejprve se vezme aktuální délka dráhy pro vzlet a ta se následně upraví podle výše uvedených parametrů. Výsledkem je jakási virtuální hodnota - délka dráhy použitelné pro vzlet. To je případ i té tvojí tabulky. No a pak se počítá, jakou maximální hmotnost je možné z této virtuální dráhy zvednout do vzduchu a jaké se pro to použijí výkony a rychlosti.
Tolik ve zkratce, záměrně vynechávám rozdíly mezi TORA, TODA a ASDA a taky neřeším jakým způsobem se pak na všem podílí výpočty rychlostí na základě různých optimalizací na terén, derate, klapky, závady, atd...
V praxi se to řeší dvěma způsoby. Buď velmi zjednodušenými tabulkami - vpodstatě je vše agregované do jedné tabulky, do které se vstoupí několika hodnotami, najde se jejich průnik, provedou nějaké korekce a vypadne z nich vše potřebné. Nebo prostě počítačem, kam se nasypou hodnoty a vypadne z něj výsledek. Důvod je ten, že řešit to exaktně podle všech seprátních tabulek by zabralo neúměrně dlouhý čas. U obou algoritmů probíhají v pozadí obě výše uvedené metody a jejich výsledky se vzájemně porovnávají a počítají se výkony nutné pro vlzet.
Nutno ale říct, že běžná praxe je taková, že délka dráhy nebo virtuální délka upravená na korekce mně jako pilota zas tolik nezajímají - důležité je spíš kolik můžu naložit nákladu a jaké pro vzlet potřebuju parametry (derate a rychlosti). Pravidlem totiž je, že jak tabulkový nebo počítačový algoritmus se snaží vždy využít celou dostupnou dráhu. Čím je delší, tím nižší výkon pro vzlet se použije a tím je možné naložit víc nákladu a naopak. |
|