Odlehčený mode ON/
Heleď, vy nám pomůžete předstírat, že letadla potřebují nutně piloty a my zase vám, že piloti potřebují ATC )
/Odlehčený mode OFF
Pozn. pro novináře co to tady čtou: Letadla OPRAVDU potřebují min. 2 piloty a piloti OPRAVDU nutně potřebují ATC.
K těm trendům - už hodně dlouhou dobu je tu technologie, která umožňuje letět s RNP1 nebo dokonce RNP.3 vpodstatě kdekoliv a kdykoliv, stejně jako bezpečně a trvale udržovat výšku +/- 100ft, stejně jako vidět a regovat na okolní provoz, přenášet podrobná data o kdečem možném v letadle na zem i okolnímu provozu, apod. Objevují se v provozu technologie umožňující zavést i přesnou 4 dimenzi - čas - a doletět tak na daný WPT v přesně daném okamžiku. O tom jaké technologie jsou dostupné a vyvinuté, jen ne doposud v provozu taky není asi potřeba mluvit. A i přesto musíme pořád lítat s vertikálními rozestupy 1000ft a horizontálními dokonce 5, 12, 25, někdy i 60nm, pořád musíme zpomalovat, protože kdesi 50 mil před námi letí letadlo o M0.01 pomaleji a tak bychom se mohli kdesi v nekonečnu dohonit 
Píšu to s drobnou nadsázkou, samozřejmě chápu důvody jako jsou primární radary a jejich omezení, starší technologie letadel pořád se pohybující ve vzduchu, nutné bezpečnostní rezervy, apod. Nedokážu si ale představit v budoucnu stav, kdy se vším dostupným vybavením budeme pořád lítat jako trotlové po neoptimálních tratích a v neoptimálních hladinách, jenom proto, že zhoustne provoz. To je trvale neudržitelný stav.
UK, Benelux, Švýcarsko, Itálie a před stávkou dokonce už i Španělsko a Portugalsko už tohle celkem chápe a umožňuje let přímo plánovat jako ATS direct routing, nejen přes body jaké chceme, ale taky i s dlouhými directy a kupodivu nejen v noci. Ve většině zemí (a nutno podotknout mezi ně samozřejmě patří i ČR), taky není problém s hladinami a jejich změnami. Ale přesto je tu pořád to Německo a Francie, které musí mít odhadem tak 5ti násobný počet řídících na objem provozu než zbytek Evropy a přesto zažít direct nebo změnu hladiny je skoro svátek. To stejné ostatně platí i mimo enroute - někde řídícím stačí 2.5nm rozestupy a sází to tam jedno za druhým bez nutnosti ostatní zdržovat, plýtvat palivem a dělat hluk (třeba ono mnou neustále omílané UK), jinde je i 15nm málo a řídící je na infarkt (typicky Egypt).
Co tím chci říct je, že IMHO když se chce, tak to jde...je to vidět v praxi, jsou na to technologie, jediné co chybí je dle mého názoru vůle, což taky možná v překladu znamená - finance. |
|