Jak už bylo řečeno + trocha praxe:
- Do FPL se zadává první žádaná letová hladina. Ta může být vypočítaná jako optimální plánovacím oddělením či pilotem (ať už optimální z hlediska spotřeby ve výšce nebo vhodnějšího větru), a nebo dohodnutá např. s Eurocontrolem nebo Oceanic s ohledem na předpokládaný provoz a jeho organizaci (čili rozuměj nižší a neoptimální
- Do route sekce se pak za lomítka dávají POŽADOVANÉ změny za letu, ať už žádané provozovatelem opět z důvodu optimalizace hladiny nebo využití výškového větru, nebo z důvodů lokálních změn organizace letového provozu (přechod sudá/lichá, let mimo RVSM, uzavřené oblasti, ...)
- V každém případě ale platí, že změnit výšku může pilot provést POUZE po žádosti a povolení od ATC, což platí i např. v Oceanic prostoru při letu na NAT routes (jen je žádost zpostředkovaná přes radio operátora). Existují výjimky jako oblasti nikoho v Saharské africe, kde si tak nějak může člověk měnit hladinu jak chce, ale zase by měl hlásit co provádí na příslušných frekvencích (121.5, 123.45, Africká positon report 126.7, apod.), ale to jsou opravdu výjimky.
- O změnu pilot ale může požádat kdykoliv i bez ohledu na to co je v letovém plánu, jen samozřejmě s ohledem na to co do něj vložil a hustotu provozu nelze vždy očekávat, že bude vyhověno. Z pohledu řídících bych obecně řekl, že v civilizované části Evropy koukají do plánku a změnu hladiny sami navrhují (mnohdy i proto, že by jim to jinak do provozu nevycházelo, protože plánek je Eurocontrolem právě s ohledem na daný enroute climb nebo descent schválený) a žádost o změnu povolují, i když pokud je víc letadel za sebou ve stejné hladině občas dost paranoidně s dost restriktivním Mach speed control. Samozřejmě také mnohdy dochází k požadavkům o změnu i směrem od ATC - křižující se provoz (už jsem dostal i hladinu 355), více letadel za sebou s pro ty vzadu nevýhodným rychlostním omezením, náhle uzavřený prostor díky military aktivitě, apod.
- V praxi let (třebas na východ z Londýna) probíhá cca následovně - postupným stoupáním někde kolem FL250 nás pošlou na Maastricht, kteří nás někdy povolí rovnou do žádané hladiny ve FPL, jindy se nás ptají na requested flight level. Já osobně při prvním kontaktu na enroute pozici dám rovnou request, bo jak se říká - voják se stará, voják má Jakmile díky spotřebovanému palivu a tím snížené hmotnosti stoupne optimální hladina (řekněme někde kolem Zagrebu), dávám si rovnou request znovu, bez ohledu na to co je v podaném FPL - pochopitelně s ohledem na okolní provoz (pokud na TCASu vidím něco v okruhu 10-15nm 2000ft nade mnou je jasné, že je request zbytečný). Pokud mám ovšem danou informaci k dispozici, některá éra mají jen starobylý TCAS na VSI s dosahem 3nm a to jsou někdy naše požadavky dost úsměvné - "rád bych vám dal vyšší hladinu, ale máte nad sebou A380 a to by se jim moc nelíbilo". Někdy je celkem zajímavé rozložení výškového větru (které buď víme z PLOGu nebo od letadel okolo) a tak se vyplatí zklesat a letět třeba i o 6 hladin níže (obecně pokud je o 30kt silnější tailwind složka větru). Opět pouze po žádosti na ATC a jejím schválení, i když se občas celkem diví, stejně jako letadla okolo, dokud je nezačneme "předjíždět" Někdy je náš request zamítnutý i z mnoha jiných důvodů - nejen provoz okolo, ale třebas koordinace mezi Tureckem a Řeckem dost vázne a tak nás nenechají stoupat do požadované hladiny, pokud jí nedosáhneme před hraničním předávacím bodem. Stejně tak např. ve Francii jsou občas na první pohled nepochopitelná výšková omezení podle aktivních prostorů, ale to je holt bohužel to jejich úžasné letectvo
- USA a Kanada - tam je to trochu jiný svět, požadavky na změnu hladin celkem časté a v hodně velkém rozpětí, ale zase bych řekl mnohem symptatičtější k požadavkům letadel, než např. taková Francie, nebo jih Evropy.
- No a Atlantik, to je kapitola sama pro sebe... Pokud se v Oceanic clearance požadavek o hladinu liší od toho uvedeného ve FPL (a to je ten na základě kterého se NATy organizují pro daný den hned po počasí), tak se člověk může klidně ocitnout na celý přelet klidně o 4 hladiny níže ani neví jak A o nějakých změnách v průbehu přeletu...to si můžou letadla nechat jenom zdát. Někdy si říkám, že na tu žádost o změnu ani nemuseli vytvářet procedury , povolení jsem snad ještě v životě neslyšel, s výjimkou drobných změn na poslední chvíli před Oceanic Entry Pointem. Samozřejmě jakákoliv "svévolná změna hladiny" nepřipadá v úvahu. |
|