Mňo ATCOs dostávají výplatu za to, že vás udrží na živu, ne za to že dostanete co si zamanete.
To že letíte po trati neznamená, že ATCO chrápe - i na trati jste stále konfliktní.
Mňo a k těm létáním po tratích, SID a STAR bez directů - IMHO se budou nůžky čím dál více rozvírat, protože se tu objevují dvě zcela protichůdné tendence a požadavky.
a) V přetížených oblastech, kde je maximální důraz na kapacitu a bezpečnost, to bude požadavek na co nejmenší odchylku od FPL v zájmu nejpřesnější predikce zátěže. Tzn. jako je teď nakázáno neměnit FL pokud to není nutné, pravděpodobně na některých místech v některých časech brzy přijde požadavek nedávat directy, pokud to není nutné. Samozřejmě je snaha nějak tratě optimalizovat a zkracovat, máme FUA, kondicionální tratě, takže letadla nutně nemusí oblétat neaktivní prostory i když jsou na trati, ale ten trend je jasný.
b) Naopak v odlehčených oblastech to je požadavek na maximální efektivitu, úspory a ekologičnost letu a tam je velký tlak na zavedení freeroute airspace.
Je poměrně pravděpodobné, že tyhle trendy se budou zesilovat a za pár let bude pilot při letem Evropou přecházet z extrému do extrému - v noci si poletí jak chce napříč celou Evropou, zatímco ve dnech se nad některými částmi nehne z plánované tratě ani o milimetr vyjma vektorů pro vyhnutí. |
|