Stačí si zajet do Olomouce a aktivní informační systém je tam taky Tedy za jak dlouho jaká linka na zastávku dojede apod.
To s tou reklamou je až druhotný efekt, kdy začínám postrádat původní myšlenku přepravy - změna místa za použití dopravního prostředku. Když jsem cestující a potřebuji přepravit, tak mě informace u zastávky hypermarketu jednoho prodejce o levnějším jogurtu u druhého prodejce ani tolik nezajímá (věřím ale, že spoustu cestujících ano - hlavně v postarším věku). Mě zajímá, kdy tam např. můj spoj bude, příp. zda stihnu přestoupit na jinou linku. Ten příklad jsem uváděl záměrně na dálkových linkách. Když totiž pojedu v zimě z Pardubic do Žďáru nad Sázavou a nebudu mít jinou možnost, než jet s přestupem ve Žďírci nad Doubravou, nemám absolutně žádnou možnost zjistit, zda můj přípojný spoj jel či nikoliv. Na železnici toto už funguje a je to na základě "statického" zjišťování polohy - průjezd vlaku určitým místem. Ve chvíli, kdy nebudu mít jistotu, že ten bus stihnu, cestu si rozmyslím a dopravce rázem přichází o potencionálního zákazníka. V MHD, kde jezdí spoje ve špičkách co 1 - 15 minut, mi to vadit nebude, jelikož mé max. zpoždění bude při přestupu max. těch oných 15 minut (střední hodnota 7,5 min, se kterou se obyčejně počítá), ale při dálkových spojích je to i záležitostí několika hodin a asi nikdo nebude čekat na otevřené zastávce 3 hodiny na další spoj, když celková doba jízdy bude cca 1:30 hod.
Určitá analogie je i na příměstských linkách, kde se interval pohybuje např. mimo špičku 60 (120 min). Je sice pěkné, že dispečeři ví, kde se jaké vozidlo nachází a kolik má min. zpoždění, ale pokud se tato informace nedostane k cestujícímu, tak po určité době ztratí cestující zájem o tuto službu a přechází na jiný druh dopravy - bohužel většinou na individuální automobilovou dopravu. |
|