To má každej kapitán (neb F/O neprovádí RTO) zarytý pod kůží:
ŠUP, DUP, ŠUP, ŠUP (stáhnout plyn, dupnout na brzdy, vytáhnout spoilery, dát revers. A držet směr). Asi to Honza nemyslel tak, že by se nereverzovalo.
Je pravda, to ale málokdo ví, že účinnost brzd se zvýší při velké rychlosti tím, že se přitáhne (přiměřeně, aby nedošlo ke ztrátě kontaktu příďáku se zemí). Lidi mají naopak zafixováno, že se musí tlačit, což sice zvýší trakční schopnosti příďáku, ale sníží účinnost brzd (sníží se přítlak na hlavní, brzděná podvozková kola). Takže ano, za předpokladu, že revers způsobí moment ve stejném smyslu, jako potlačení (což u letadel s podvěšenými motory udělá), tak se ekvivalentně sníží přítlak na hlavní kola a skutečně to může jejich účinnost snížit, bohatě je to ale vyváženo účinností reverzu. Není to však důvod pro jeho nepoužití, naopak šetří brzdy a tím může zvýšit jejich účinnost při menších rychlostech, kdy reverz už není tolik účinný a většina brzdné síly jde od kol. |
|