Stárnutí jistě ve válce problémem nebylo. Jinak ovšem je dřevo pro konstrukci letadel ideální materiál, proto, že nezná (na rozdíl od hliníkových materiálů) únavovou pevnost. Ovšem tuto výhodu bohatě převáží nevýhoda degradace dřeva vzdušnou vlhkostí - nebezpečí hniloby. Takže se musí bohatě chránit nátěry. Dalším problémem je pak pevnost a životnost lepidel - a těch bylo v bakelizované překližce hodně. Ale to všechno asi skutečně za války problémem nebylo. Jak dlouho mohla být tak stíhačka v provozu? I když "přežila", továrny chrlily pořád novější a výkonější verze. Mohla lítat měsíce, rok? Víc asi ne. Nevíte někdo?
Mosquito bylo plný balzy - snad právě pro zvýšení odolnosti. Ovšem neumím porovnat jestli byl dostupnější hliník, nebo balza. Dovážet materiál přes půl zeměkoule, taky asi nebylo jen tak. |
|