Dovolím si dva názory:
1. nesouhlasím, že (trochu to přeženu, ale i v orlíkovic příspěvku to tak trochu čopuhá" - že vlastně všechno dobré začali Němci. němci mají nepochybně mnoho prvenství (termické létání - abychom zůstali u tématu ), ale u C105 (přesněji ještě C5) je to německé dědictví velmi, ale velmi vzálené. Tak akorát koncepce dolnoplošníku s tendemovou kabinou pro instruktora a žáka a invertní řadový motor... S jakým Bueckerem že to má být vztah? Takových letadel byla spousta a tady lze Dědictví" hledat těžko. Ostatní je už dost specifické - bral bych tedy, s dovolením, C5 (105 atd.) jako skutečně české éro.
2. nesouhlasím s tím, že by nějaká zbraň (tank, letadlo, bombardér, raketa) "kdyby Němci měli čas jí dokončit" mohla zvrátit vývoj války. Ano, kdyby měli Němci čas dokončit vývoj Me262 do podoby spolehlivého proudového stíhače s dostatečně dlouhým resursem motorů, kdyby současně vyvinuli atomovou pumu a kdyby (současně) měli dost prostředků a času na dokončení vývoje Hortena - a po celou tu dobu by spojenci seděli s rukama v klíně a čekali, co z Němců vyleze, pak by to asi pro spojence byl trvdý ořech a válka by dopadla jinak.
Nezapomínejte ale, prosím, na kontextuální chronologii. Stejně tak jako trvalo jen pár let Němcům na vytvoření funkčního radaru, trvalo spojencům jen krátkou dobu, než našli recept na V2 a schwalbiny a (nepíše se o tom často) proudové stíhačky bly ve Velké britanii jen krůček před ovládnutím evropského nebe. První zkušební lety s proudovými motory sice začal v roce 1939 Hans von Ohain, ale britský Gloster E29/39 s (originálním) Whittleovým motorem poprvé vzlétl už v roce 1941. Známý Gloster Meteor byl operačně použit ještě v době války v počtu kolem 300 kusům a pokročilý Vampire už v té době byl a létal. Pokud by na "svůj" vývoj měli "čas" Němci, měli by ho i spojenci - a zas by šlo o proměnlivou rovnováhu mezi Fokkery na jedné a Camely a Spady na druhé straně, mezi Spitriry a Me-109, FW-190D9 a Tempesty, mezi Me-262 a Vampiry... |
|