Jsem to asi napsal nešikovně, nemyslím, že všechno dobré začalo za němců. To, že Šlechta se naučil základům konstrukce helikoptér na nucených pracích - to říkal osobně v nějakým dokumentu - a tuším, že kus z toho dávali zrovna nedávno v "zašlapaných projektech" o HC3. O silné inspiraci C104 při konstrukci 105 mluvili osobně konstruktéři, resp. zalétávací piloti na DVD "Trenér", jež mám doma. Ta podobnost nemusí být ve shodnosti tvaru (není to jako třeba B29 x TU4) podobnost je daná způsobem konstrukce, koncepcí - svařovaný trubkový trup potažený plátnem, podobná velikost, podobné poměry aerodynamické, výkonové, technologie stavby letounu shodná. Ano takových letadel byla spousta, ale Bucker (C104) se vyráběla u nás a technici ji znali, tak co šlo použít použili - a tím myslím myšlenky. Tak se to ostatně v konstrukčních odděleních dělalo vždy a všude.
Diskuse o tom, co by kdyby jsou zábavné. Máš pravdu v tom, že na 2. straně byla vždy protiváha. Mě osobně zajímá německá technika proto, že se z veliké části vyvíjela a vyráběla u nás a díky tomu bylo možno mluvit s mnoha lidmi "kteří na tom dělali". Bohužel jsem se nesetkal osobně v životě se žádným pilotem Spitfira, za to jsem potkal člověka, který létal po válce na CS 199 a hlavně na ME 262. A na tu "Vlaštovku" vzpomínal, jako na vyjímečný letadlo. Pravdou je, že byly dost spolehlivé, resp. muselo se s nimi správně zacházet. Malá životnost motorů údajně nebyla problémem, neboť pro stíhačka měla zřídka kdy životnost větší. Větším problémem pro vojáky bylo Hitlerovo rozhodnutí nevyrábět je jako stíhačky, ale jako bombardéry.
Hortena 229 údajně "pohřbili" sami Hortenové, když dali přednost vývoji bombardéru, který by doletěl do New Yorku.
Mimochodem nakonec budoucnost ukázala, že silnou válečnou převahu nakonec získali spojenci díky atomové bombě. Na pár let. Ale to už byla jiná hra.
Jo a zajímavý bylo, že ten Horten byl taky ze dřeva. Úžasný, jaký zvláštní a výkonný letadla se dají stavět z toho krásnýho přírodního materiálu. Nakonec Lavočkiny byly taky vlastně dřevěný.
|
|