Ale o tomhle já taky nepolemizuju. Ten ELT jsem uvedl jako přímou reakci na to, když píšeš, že mi XPDR pomůže v případě nehody.
Vypichuju tady úchylnost dnešní doby, kdy na jednu stranu ani na legitce na tramvaj není uvedené rodné číslo kvůli ochraně osobních údajů a pak tě současně může kdokoliv sledovat jak se mu zachce, jen podle toho, jak moc moderně sis vybavil eroplán. Neznervózňuje mě to, neboj, na tohle jsem už odolnej, ale prostě mě to sere. Představ si třeba, že by si někam vyrazil, pěšky, na kole, kamkoliv, a někdo tě bude jen tak doma u počítače sledovat, odposlouchávat - no to mu při první příležitosti dáš přes držku.
Jinak jako ochrana proti spblížení ti XPDR pomůže tam, kde jsi na spojení s ATC (a v řízených prostorech a při řízených letech jej pochopitelně používám), nebo pokud máš zabudovaný varovný systém podobný TCASu - což nemá ve VFR mašině skoro nikdo. A řekni mi, jak často jsi při létání na spojení s řídícím nebo s dipečerem. Třeba vždycky, proč ne, já osobně jen pokud letím nějaký delší let. Stejně mám zkušenost, když už třeba s VFR oblastí na spojení jsem, že tě proti většině provozu nevaruje, protože o něm vůbec neví (kluzáky, paragliding, rogala, prostě ti, kteří jej nikdy mít ani z technických důvodů nebudou)
Že by řídící chtěli, aby každý létající aparát měl odpovídač, mně nepřekvapuje, spíš by mě překvapil opak. To stále ještě není "směroplatný" argument. Je tu možné naopak rozvířit debatu, která se pomalu rozjíždí v některých letecky vyvinutějších zemích, na téma, zda přílišná sofistikovanost VFR letounů (jako protisrážkové systémy) nedokáže být kontraproduktivní, neboť způsobuje přemíru pozornosti (a důvěry) směřované dovnitř kokpitu a ne ven. Bezpečnost VFR provozu, který se může kdykoliv setkat s někým, kdo odpovídač nemá a mít nebude, se nezvýší tím, že budou mít všechny motoráky odpovídače a TCASy, ale tím, že se právě na tyhle systémy spoléhat moc nebudeme.
Zařízení SBS-1 a podobná v rukách amatérů (a předávání si "objevených" HEX adres i se jmény provozovatelů) mě skutečně radost nedělá a výrazně to snižuje moji chuť používat XPDR při běžných neřízených letech. Zaplaťpámbu že v současnosti můj XPDR nevysílá souřadnice polohy, ale až to jednou přijde... |
|