Naprosto s tebou souhlasím, dostat se alespoň na pravou sedačku jako obchodní pilot vyžaduje velmi velké úsilí a to nejen finanční ale i mentální.
Když už se to po několika letech tvrdé práce povede a člověk dosáhne oné vytoužené, ale hlavně povinné licence nikde ještě nemá jistotu, že zasedne za řízení nějakého většího éra a už vůbec né že bude vozit lidi.
Většina lidí v CZ nemá jen tak půldruhého milionu aby ho mmohla vložit do tak nejistého podniku jako je zisk ATPL většinou si musí půčit půjčit.
Investice do ATPL je velice nejistá a míra nejistoty toho jestli udělám výběrovky k nějaké "prestižní" aerolince je obrovská, zvláště v době kdy je letecká doprava a nejen ona v dloholeté krizy.
Takže pokud se to už povede a člověk, který věnoval spoustu času úsilí a finací na to aby tedy jednou dělal to co ho baví a čeho chtěl dosáhnout má samozřejmě právo být náležitě ohodnocen.
To by totiž mohl přijít každý "traktorista" (nechci nikoho urazit) a požadovat stejný plat jako má například špičkový neurochirurg. Co udělal traktorista pro to aby mohl dělat svoji profesi a co musel udělat neurochirurg, myslím že pomer je asi tak 1:99.
V konečném důsledku berme onu ospovědnost za řešení problémů.
Jestliže si mechanik neví rady přeruší práci dojde si na kávu pak si přečte si manuál a nebo se zeptá šéfa a pokračuje v práci co se stane nic maximálně letadlo neodletí nebo odletí pozdě (pokud neudělá chybu, ale podmínky jejího vzniku jsou nepoměrně menší než v 12 km nad zemí).
Ale co pilot ten v případě že něco nejde tak jak má určitě nezastaví éro nejde si ven dát kafe a zapálit si, protože to tak nejak nejde nejde. Pilot musí jednat a toho co může udělat je málo ale udělat to musí. To co je důležitější, pilot musí vzniknuvší problém řešit ihned a pokud možno správně. Je tam sám (vím jsou na to dva a ve dvou se to lépe táhne) není tam šéf ani jiná moc, která by mu popradila nebo mu ukázala , jak má problém řešit.
Zkrátka pilotův plat je souhrná odakvátní odměna za tu obrovskou odpovědnost a za úsilý které vynaložil aby se dostal tam kde je.
Každý z nás má tu možnost (pokud mu to zdraví dovolí) tím pilotem být a brát ony "nekřesťansky" vysoké platy (což se v čechách neodpouští), stačí se jen nebát (nebýt líný) a zkusit to, získat ATPL licenci zkrátka být úspěšný (což se v zemích Českých neodpuští dvojnásob) a jít si za svým snem.
K tomu že piloti ČSA raději pohřbí vlastní aerolinku bych chtěl jenom dodat že ryba vždy smrdí od hlavy. |
|