To je jednoduchý, jako pilot, tedy spíš jako velitel letounu, jsi zodpovědnej za všechno, i za to, co přímo neovlivníš. Vem si třeba loadsheet. Blbě ti to naložej, ty nemáš šanci to zkontrolovat, podepíšeš papír, a hádej, kdo je za to zodpovědnej? Tak je to se vším. Možná by si tohle měli uvědomit všichni ti, co nedokážout zkousnout platy pilotů. A stejně tak by si měli piloti uvědomit, za co ty prachy jsou. Skutečně, dle předpisů a zákonů není nikdy nikdo za nic v letadle víc zodpovědnej, než kapitán. Pod vším je podepsanej. Pod navigační přípravou, pod příkazem k letu, pod loadsheetem, pod technickým deníkem, všechno v ten moment bere primárně na sebe. Až teprve sekundárně se jde dál a hledají se chyby na dalších místech, ale vždycky to může skončit na tom, že velitel s tím takhle souhlasil, podívejte, tady je podpis... Snad jen technik předávající letadlo má zodpovědnost blížící se té kapitánově (a proto taky ve světě licencovaní technici docela slušně vydělávaj. Ale taky chodějí sedět)
Vzpomínám, že když se to stalo, ještě jsem lítal ATR, tak mě to celkem zajímalo. Dokonce nám při nějakém školení říkali, jaký průběh (naprosto nelineární) mají hodnoty chybně namontovaného palivoměru (tzn ze 42 do 72), a jak moc nekorespondovala aktuální hodnota množství paliva, natankovaného paliva se spotřebovaným. Celkem chápu i postoj vyšetřovatelů, kteří tvrdí, že si toho měli všimnout.
Na druhou stranu tohle je jedna z havárií, kde si dovedu představit, že problémy bude mít kdokoliv, komu se to stane, a nechtěl bych se do stejné situace dostat. |
|