To záleží samozřejmě na firemní kultuře a na konkrétním případu. Extrémem je, že si někdo postaví hlavu, že nepoletí, a nemá pro to pádný důvod. Občas se to stane, samozřejmě firma to pak vyšetřuje a zjistí-li, že se jednalo o chybné či "trucovité" rozhodnutí, závěry z toho vyvozuje. To je však správné, za schopnost se rozhodnout a vyhodnotit situaci bere pilot peníze. Nebo může dojít k situaci, kdy si kapitán bezdůvodně umane vzít tři tuny paliva navíc (za maminku, za tatínka, a ještě pro sichr, ačkoliv je počasí dobré a nelze čekat "dopravní zácpu") místo obvyklé a pochopitelné tuny, a pak nechá na zemi kvůli váze cca 20PAX, o které se dopravce musí postarat, zaplatit hotel apod., tam samozřejmě předvolání k zodpovědnosti na místě je.
Ovšem za to, že se někdo rozhodne odložit start kvůli počasí, nevezme éro s "nevyMELovatelnou" závadou, či několika nekombinovatelnými závadami, odmítne vzít na palubu cestující-potížisty, udělá Go-Around z nestabilizovaného přiblížení,za to žádná solidní firma kapitánovi postih nejen neudělá, ale ani jeho rozhodnutí nezpochybní. Jako velitel jsem zažil dvě naše firmy, u obou jsem taková rozhodnutí udělal, i hlášení jsem na to třeba napsal, a nikdy, to podotýkám nikdy, mi ani náznakem od nikoho z vedení nepřišel žádný dopis, či pohovor, či výhrůžky apod.
Ano, většina firem má tendenci své zaměstnance, v tomto případě piloty, do něčeho tlačit, ale tehdy je třeba říct to opodstatněné NE. A to se opravdu respektuje (i když někdy, a to je známá věc, po kanclech běží drby. Ale to je holt život)
Jiná věc, a to je průser, nastává, když se dostane kapitán do křížové palby faktorů(cestující na palubě, zpoždění, závada, počasí, slot, operačka, posádka...), a začne dělat zkratkovitá rozhodnutí prostě proto, že už to chce mít za sebou. Pak se někdy stane, že udělá koninu... a má to za sebou doslova a do písmene. Tehdy skutečně tlak firmy (tak už sakra leťte) může být silný negativní faktor. Pro mě osobně byl velkou zkušeností zážitek, co jsem měl jako cestující, zmiňoval jsem ho zde http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=241093&lan=0 v posledním odstavci (přihoda se 757) |
|