Víťa: třeba je to napsané v OM-A (provozní příručka provozovatele, díl A), liší se to podle výšky letu, a vzdálenost se udává od ostře ohraničeného jádra bouřky na radaru.
dandee: upřímně řečeno, trochu mě překvapuje, jaké závěry jako letec (byť bývalý) děláš. S tím, že hned máš jasno ve viníkovi.
Ono se strašně krásně vyhýbá bouřce, když je na modré obloze bílý květák a okolo je volno. Bohužel realita bývá taková, že jsou bouřky buď skryté v jiné oblačnosti, či je jinak snížená viditelnost, či je tma a nelze příliš spoléhat na vizuální identifikaci bouřky. A na radar taky nelze příliš spoléhat, protože běžný radar bere odraz vody a tobě nezbývá, než vyhodnotit jakési flákance na obrazovce. Vezměme si, že-
-červený odraz na radaru může být jádro bouřky, ale taky neškodná přeháňka
-radar nevidí za nejbližší odraz, těžko se dá využít jako spolehlivý nástroj k vyhýbání se jádrům
-silnou turbulenci bežný radar neukáže, poze Doppler, a ten zdaleka nemají všechny stroje
-nebezpečné srážky (třeba kroupy) radar nezachytí (!), neb jsou relativně suché
-výstraha na bouřky může být k ničemu, kupříkladu v mém "oblíbeném" Rusku jsou předpovědi a meteorologické zprávy nespolehlivé (asi to bude pro leckoho nepříjemné zjištění, ale je to tak), výstrahu na CB či rovnou TS dávají téměř neustále, údajně kvůli příplatkům za práci ve ztížených podmínkách. Takže se nedá rozkódovat, kdy je riziko bouřek opravdu vážné.
-na mapě význačného počasí je často natažená dlouhá oblast bouřek (často bez udání intenzity), tzn. když je taková lajna přes půlku Evropy, zastavíme provoz?
Osobně mě blesk zatím netrefil, nicméně na ATR jsem měl nepříjemnou zkušenost s velmi silnou turbulencí (měli jsme problém číst přístroje), a podle radaru i vizuálně jsme letěli v "čistém" poměrně daleko od jader okolních bouřek. A šli jsme do toho s nejlepším vědomím a svědomím, že je to bezpečná a relativně klidná cesta, vše naprosto v souladu s příručkami, doporučeními, a vlastní zkušeností... teď už mám zase zkušenost jinou
A na závěr perlička - ještě jako druhý pilot jsem letěl s bývalým vojákem, všeobecně uznávaným flígrem. Vyprávěl mi, jak s MiGem-23 proletěl jádrem bouřky a jaká to byla mela. Tak jsem se ho zeptal, jestli to jádro viděl? No prej jo, už zdálky, jak se to tam vaří... tak já na to a proč se tomu nevyhnul? Odpověď mě usadila a nechám ji bez komentáře: "No prostě mi dali kurs a ten musíš držet!"
|
|