Zkusím to nějak stručně, byť nemám Wilco:
1) máš dva způsoby stoupání - manuální a automatický. V prvním případě nakroutíš požadovanou výšku, ale neklikáš na ten kroutící čudlík ALT. Naopak klikneš na vedlejší čudl vpravo (v.s.), naskočí +0000 a nakroutíš rychlost stoupání tak, jak potřebuješ nebo jak je pro danou fázi letu optimální (např. 2000 ft/min). Letadlo bude stoupat konstantní vertikální rychlostí a díky zapnutému aut. tahu motorů (ATHR) i dle potřeby přidávat - udržovat tah. V druhém případě si musíš v MCDU nastavit, v jakém bodě chceš požadovanou výšku (např. FL200) dosáhnout. Zapíšeš hodnotu ve tvaru rychlost v daném bodě/výška a klikneš vpravo vedle onoho bodu ve FlightPlanu. Pak stačí nakroutit onu výšku zase čudlem ALT a zmáčknout ho. Vpravo od čudlu ALT by se měla rozsvítit bílá tečka, což je signalizace toho automatického stoupání. Letadlo si pak určuje poměr v.s. a rychlosti samo tak, aby bylo v onom bodě ve stavu, jaký jsi zadal.
Příp. nemusíš zadávat žádné hodnoty do MCDU a necháš ho stoupání počítat automaticky směrem k předdefinovanému bodu T/C, kde máš být na finální hladině. Je důležitý ale nechat i aut. spočítat a udržovat rychlost, příp. ji nenastavovat moc vysokou. To, že ti letadlo stoupá tak pomalu je nejspíš právě důsledek, že není schopný současně letět tak rychle jak si přeješ a současně stoupat. Buď teda stiskni čudlík SPD pro aut. korekci rychlosti (hodnota SPD zmizí a zase se rozsvítí další tečka velde) nebo nastav nižší konstatní hodnotu rychlosti (např. 270 IAS). A nebo musíš holt chvíli počkat, než letadlo požadovanou rychlost nabere a až pak začně stoupat "ostřeji"
2) Nemáš zachycenou G/S rovinu pro aut. klesání. Buď dané letiště není vybavený paprskem pro sestup nebo to máš blbě nastavený. Postup by měl být: potvrdit approach fázi v MCDU, stisknout ILS a LOC pro zachycení naváděcího (směrového) paprsku, udržovat konstatní výšku, vhodnou k zachycení sestupové roviny (např. 3500ft - v závislosti na nadm. výšce letiště a app. mapách). V momentě zachycení LOC stiskneš další čudlík APPR, který aktivuje zachycení té sestupové roviny. Současně můžeš na nav. displeji sledovat, zda se G/S přibližuje, zda jsi pod ní nebo nad ní apod. V okamžiku protnutí se pak G/S aktivuje a letadlo začne klesat. Během přiblížení pak ještě aktivuješ AP2.
3) Při "hands on" stačí vypnout AP1 (příp. i AP2), nic by řvát nemělo (jako u Boeingů ), jen to příjemně 3x zakníká. Vhodný je i vypnout aut. tah motorů (ATHR) přesunutím páky do polohy Idle s následným manuálním udržováním rychlosti. Příp. i vypnout funkci FD. Vše je pak čistě na tobě, po dosedu se nic nezačne ani zrychlovat ani nikam zatáčet, protože máš vypnutého jak Autopilota, tak i ATHR.
Píšu to z hlavy a hodně zjednodušeně |
|