No nevím, patří chudera mezi nejstarší, i když jedna z prvních upravená na 187 sedaček a čeká ji pravidelné brouzdání přes Atlantik.
K tomu ETOPS (nedá mi to zopakovat oblíbený význam této zkratky - Engines Turning Or Passengers Swimming - není to ani tak o vybavení, jako o certifikaci - aerolinka musí prokázat při různých testech, že je schopno letadlo letět (a hlavně někam doletět) na jeden motor delší dobu (až 180 minut, což je v našem případě 1200nm), nebo někam doletět v případě nutnosti sklesat při dekompresi (tzn. vyšší spotřeba v nižší výšce), že má dostatečné zálohy všech důležitých systémů a postupy při jejich nefunkčnosti, jsou popsané podrobné postupy pro papírování za letu (Equal Time Point, Critical Point, Critical Fuel, ...) a plánování trati (záložní letiště, ...), atd. Nějaké vybavení navíc tam je, ale týká se hlavně záchranných prostředků (více slajdů použitelných jako rafty, rafty navíc uložené ve stropních panelech, survival packy, atd.).
K pojíždění - to je tak trošku zvláštní věc. V simulátoru jsem si ho užil dost, střídali jsme se po dvou hodinách levá a pravá sedačka. V reálném éru mě to ale až do získání 4 zlatých proužků nepotká ani jednou - díky umístění steering tileru na levé straně je to výhradně kapitánská záležitost a já jsem s tím z pravé strany schopen zatočit tak maximálně s odřenýma ušima pomocí pedálů na rapid exit taxiway. I proto např. při nějakém problému s kapitánem (při vzletu nebo přistání) zůstává éro na dráze a ta je až do odtažení blokovaná.
Jinak jak se to dělá - příďák je ukotvený zhruba v místech, kde jsou dveře do kokpitu, takže je samozřejmě nutné náležitě přejet (vidět žlutou čáru cca bočním okýnkem). Záleží ale na konstrukci pojížděček, jestli je možné jet příďákem pořád po žluté (minimálně ty pro CAT III by takové měly být), nebo je nutné si víc nadjet. Pro pojíždění se dá použít steering tiler pro hydraulické Nose Wheel Steering (otočení tileru o 360 stupňů vychýlí příďák o 65 stupňů), nebo pedály (plná výchylka pedálů otočí příďák o 7 stupňů). Tiler má přednost, takže dokáže hydraulické spojení s pedály blokovat (používá se pro udržení přímého směru pojíždění při testování směrovky nebo pedálů při pojíždění). V nouzi jde použít i diferenciální brždění, ale to už je opravdu nouze, nepříliš šetrná, ani nijak příjemná. Při pushbacku se na příďáku posune taková zarážka a prostrčí pin s praporkem a tím se odblokuje hydraulika pro otáčení zevnitř a vše je tak v režii ground crew a tugu (známá hláška "you may disconnect AND show me the pin please", aby bylo zřejmé že už tam není).
757-200 se otočí o 180° na 37m širokém prostoru (brán je v potaz i skluz podvozku) a pokud je mezi čumákem a překážkou alespoň 8m místa, projde tudy při otáčení i křídlo. Mezi příďákem a hlavním podvozkem je 18.3m (říká se tomu rozvor?) a hlavní podvozek má rozchod 7.3m. |
|