Takže budu-li pokračovat v úvahách z půlky tohoto threadu ve světle tebou poskytnutého výpočtu, tak:
Jeden motor 737 na max. cestovním režimu bere 0.42 kg paliva/s, tj. vyprodukuje 0.55 kg páry. V H=11km a při t=-56°C je vzduch nasycen při 0.037 g vody na m3. Kdyby měla stopa pár set metrů za letadlem průměr 8 metrů a délku 240 metrů (sekunda letu), má objem 12000 m3, při relativní vlhkosti vzduchu např 70% je v tomto prostoru 0.31 kg atmosférické vodní páry. Pokud by se "sazím" z motoru podařilo vysrážet většinu páry, která se v prostoru contrailu nachází, pak cca 35% contrailu pochází ze vzdušné vlhkosti, 65% z páry po spalování. Toto by podle mě mohlo platit třeba pár desítek sekund po průletu. Pokud se pevné částice v prostoru dále šíří, asi kondenzují další páru a contrail krom samovolného difúzního rozptylování do stran může ještě "zvětšovat svou hmotnost" (přibírat kapalnou a pevnou vodu).
No, myslím, že by to tak nějak snad mohlo být. Závěr bych viděl takový, že oba způsoby vzniku contrailu (z atmosf. páry a z páry po spalování) jsou významné a věřím, že to co je vidět pár set metrů až kilometry bezprostředně za letadlem má na svědomí hlavně pára ze spalování.
|
|