To už je pak o prioritách, když má člověk fofr a dochází mu volná kapacita, tak přesné doladění motorů má nižší prioritu před důležitějšími věcmi. To, jestli se v ten okamžik motory hádají, nebo je místo 2600ot/min nastaveno 2650, nebo plnění +-inHg není tak důležitý. Vzpomínám si, jak kdysi jeden inspektor (K.P., letectva chlouba) při přezkoušení na L-200A (tj. ta verze s dvoulistýma elektricky stavitelnýma vrtulema) říkal na moji snahu doladit motory na 600mmHg/2400ot "vys..r se na to č....ku, takhle by ses ucvrnkal, jestli tam je 2350 nebo 2450 je úplně jedno" (kdo L-200A někdy lítal, ví, o čem mluvím... A kdo zná toho inspektora, tak chápe, proč jsem použil neslušné výrazivo )
Jinak mě v tomhle ohledu docela zklamal FADEC (Full Authority Digital Engine Control). Pro ty, kteří nejsou příliš obeznámeni s problematikou, je to něco jako fly-by-wire pro ovládání motorů, tj.mezi plynovou pákou a motorem není žádné táhlo, jenom kablík. Měl jsem za to, že řídící jednotka se postará o plynulou akceleraci, vzájemnou koordinaci otáček apod. A ono to má nectnosti úplně stejný jako starej systém... Jedinou výhodou je to, že se pomocí detentů/notchů dá velice přesně a bezpečně nastavit climb/MCT/take-off thrust |
|