Na jednu stranu se mi strašně líbí myšlenka, že to letiště vlastně zůstává IFR certifikované i mimo svou provozní dobu, takže čistě teoreticky by na něm mohl IFR přistát. Na druhou stranu tak jak to popisuješ ty, to určitě být provedeno (u nás v ČR) nemůže z důvodů, které uvedu dále:
a) CTR třídy E u nás nesmí existovat. Je to dáno předpisem, nicméně to vychátí z definice CTR - jedná se o řízený okrsek sloužící k ochraně letiště a tedy by to vždy měl být prostor ve kterém je všem letadlům poskytována služba řízení.
b) I kdyby teoreticky mohlo existovat, tak to náš problém neřeší, protože i ve třídě E probíhá let IFR jako let řízený - takže stejně tam musí být někdo, kdo ten IFR let řídí (což není náš případ, letiště má po zavíračce a nesedí tam nikdo).
c) V případě, že na našich letištích mimo provozní dobu není poskytována služba řízení, jejich CTR vesměs zaniká a nebo poskytování ATS přechází na jiné stanoviště. Logika věci je stejná jako u bodu a). To samo o sobě by ještě nebránilo tomu, aby na letiště byl proveden let IFR, nicméně to vylučuje aby tam byl prostor třídy E. Stále ještě ovšem nám zbývají třídy F a G. Třída F se v ČR neuplatňuje, takže ji můžeme škrtnout. Zbývá nám tedy úplně neřízené letiště v prostoru třídy G. Teoreticky tenhle případ může nastat pro let IFR do LKKV a nebo LKKU, který přiletí mimo provozní dobu a zdánlivě by tedy tenhle případ u nás mohl projít. Problém ovšem narazí, ve chvíli, kdy se ho pokusíme prakticky provést. Jak sám totiž píšeš, řídící povolí přiblížení, oznámí konec služby řízení a odladí na příslušné INFO. Jenže aby tohle řídící mohl udělat, tak musí mít kvalifikaci pro přibližovací řízení pro dané letiště. No a řídící na ACC Praha přibližovací kvalifikace pro LKKV ani LKKU nemají. Takže nakonec ani tohle není možné provézt.
Na závěr snad jednu věc - účelem výše uvedených odstavců nebylo tvrdit, že to obecně nejde. Znám velké množství letišť v cizině, která nejsou řízená a IFRy tam přistávají, jako by se nechumelilo. Účelem té statě bylo ukázat, že
i) to (zatím?) nejde v ČR
ii) proč to nejde v ČR a hlavně
iii) že za to nemohou ti ATC a že nenutí letadlo přejít na VFR z nějakého rozmaru (a defakto ani nutit nesmí...), nýbrž že mu nemůžou povolit přistát za IFR na takovém letišti u nás protože jim to prostě naše legislativa nedovoluje. |
|