Ahoj Dandee,
nerad tě opravuju, se systémem 21cky máš určitě pravdu, ale v dopravácích to takhle opravdu nefunguje. Klasický systém tlakování kabiny dopravních letadel žádný přídavný kyslík nepoužívá - ve výškách kde se dopraváky pohybují je složení atmosféry +/- stejné jako při hladině moře, takže se vzduch jen stlačí (tlakováním kabiny), v kabině se tak vytvoří umělá výška cca 6-8 tis. ft a to plně dostačuje pro normální fungování pasažérů i posádky. Jediný "přídavný" kyslík se používá v případě nouzových situací - ať už je to (většinou) chemicky vyvíjený pro pasažéry, nebo (většinou) stlačený pro piloty, v obou případech pouze do kyslíkových masek.
Ono i z praktického hlediska - dokážeš si představit skladování kyslíku pro 500 pasažérů po dobu třeba 12ti hodin letu ? Nehledě na zvýšená rizika požáru v kabině saturované čistým kyslíkem...
Důvod, proč se u vojenských letadel (a u nouzových kyslíkových masek pilotů dopravních) používá přídavný kyslík je vpodstatě trojí:
1.) Pokud dojde k poruše tlakování kabiny, je naprostou prioritou odstranění následků hypoxie - v tom je čistý kyslík nepostradatelný
2.) Pokud se kabinová výška díky nějaké závadě pohybuje mezi 10000-33700 ft, je do vzduchové směsi v masce přidáván kyslík v dávkovaném poměru, který dosahuje 100% v té horní hranici. Pod 10000 přídavný kyslík není potřeba - a jak už jsem psal, kabina se díky tlakování "pohybuje ve výšce" 6-8 tis. ft. To přidávání kyslíku ve vyšších výškách je nutné proto, že díky malému parciálnímu tlaku kyslíku nedochází k jeho difůzi do krve a tak k dostatečné saturaci hemoglobinu. V 10000ft je ale pořád saturace 87% a tudíž dostatečná. U dopraváků je to ale za normálního provozu (bez potřeby použít masku) jedno, ať letí v 30 nebo 40 tis. ft, v jeho kabině pořád tlak odpovídá 6-8 tis. ft a tak je vše z výše uvedeného pohledu v pořádku.
3.) V případě hypoxie první o co člověk přichází je zrak, zejména noční vidění. U vojenských pilotů naprostá nutnost a tak je kyslík dodáván "dříve". U dopravních je poté kyslík k dispozici z masky volitelně kdykoliv, mezi 10000-33700ft poté automaticky dávkovaný podíl.
Abych to ještě uzavřel zjednodušeně - důležitá je kabinová výška. U dopraváků je uvnitř uměle tlakováním vytvářena taková, aby kyslík nebyl potřeba, tedy mezi 6000-8000ft. |
|