No je treba priznat, ze 142 neni buhvijaky stroj. Provoz je fakt silene drahy, 40l/hodinu, za to nelita zadny jiny dvoumistny ero, nemluve o resursech a nakladech na udrzbu. Aerodynamicky je to velika bida, bez motoru to neleti, je to tezky, pamatuju nekolik smrtelnych nehod pred 20ti lety - jistou dobu mely 142 zakaz litani. Pri odhozeni kabiny jsou neriditelne.
Byla to zkratka masina postavena na objednavku armady - "pluh na vzduch" - na vycvik "brancu" - budoucich vojenskych pilotu. Jedinou vyhodu vidim v tom, ze je z toho dobre videt, a ze se s tim daji litat zaklady akrobacie - i kdyz i to asi nyni pomalu konci.
Pro elementarni vycvik je opravdu stavitelna vrtule a kompresor zbytecna komplikace. Myslim, ze zacatecnik ma plny ruce a plnou hlavu veci beznych, a jeste k tomu hlidat plnici tlaky - jde to, ale je to zbytecny. Vycvik by se mel litat na co nejjednodussich strojich. C152 je idealni. Nebo Z126, ale ty uz pro vycvik nejsou, jsou to veterani.
Jinak ty Cessny 150 - 182 jsou mnohem starsi a pritom uspornejsi a levnejsi. A rekl bych, ze aerodynamicky, ac nevypadaji, tak jsou taky mnohem lepsi.
Tot je vsak jen muj osobni nazor. Jinak, at si na svym webu pise kazdy co uzna za vhodne.
Osobne ze nejzabavnejsi bezne dostupne a rozsirene letadlo povazuji Z 226, skoda, ze uz je to taky dedecek, a nesmi litat akro. |
|