Doplním to co asi není zřejmé:
1.) 757 má 3 statické porty - CAPT,F/O a standby. Zalepené měli všechny a podávaly navíc různé údaje. Takže náhradní řešení v podobě barometrického výškoměru neexistovalo.
2.) Při blokovaném statickém portu rychloměr při klesání ukazuje více než je skutečná IAS a při stoupání méně.
3.) Overspeed warning je IAS senzor, čili závislý na výše uvedeném
4.) Stick shaker je zase na IAS nezávislý senzor, měří AoA, polohu klapek, apod., takže naopak spolehlivý.
5.) Radiovýškoměr 757 samozřejmě má a využívá ho krom jiného GPWS.
6.) Let se odehrával za nejhorších možných podmínek pro prostorovou orientaci - v noci nad vodní hladinou. V takové situaci se člověk v žádném případě nemůže orientovat a spolehnout se na zrakové vjemy a "prdelní sondu" - můžou podávat i naprosto rozdílné údaje (dojem klesání při snížení rychlosti a stoupání při zvýšení, náklon na druhou stranu při návratu z náklonu, dojem větší výšky nad vodní hladinou, nezřetelný nebo neexistující horizont, atd. atd.)
7.) Umělý horizont je sice zajímavá a užitečná věc, bohužel ale člověku neříká nic o stoupání nebo klesání, ale o poloze osy letadla vůči horizontu.
Takže suma sumárum - problém tohoto nešťastného letu byly naprosto konfliktní informace z mnoha zdrojů, na které nebyla posádka připravená a ve spolupráci s pochopitelně velkým stresem a chybnou "jistotou" poskytovanou ATC se prostě z toho nedostali ven.
Zkuste si představit, že dostáváte informaci z rychloměru (a ještě z každého jinou), že máte vysokou rychlost (viz bod 2 při klesání), do toho cvaká overspeed warning, takže hrozí konstrukční namáhání draku. Do toho vám ale stick shaker mlátí s řízením a oznamuje tak blízkost pádu, přesný opak. Zrychlit, nebo zpomalit ? Co je větší problém ? Stall nebo rozpad draku ? Umělý horizont vám ukazuje klopení nad horizont, ale ve skutečnosti klesáte (stick shaker má pravdu). Zároveň vám výškoměr ukazuje větší výšku (tu, ve které došlo k jeho zablokování), radiovýškoměr nižší a najednou se ozve ještě GPWS. Do toho vám ATC tvrdí, že jste dostatečně vysoko a rychlost je v pořádku. Venku nevidíte nic a ostatní "pocity" jsou zcela v rozporu s realitou i přístroji.
No, vědět o všem dopředu, asi bych byl pěkně posranej, ale třeba i věděl jak na to. Protože stick shaker a GPWS má vždycky pravdu, protože pro daný výkon motorů, hmotnost letadla a klopení existuje určitá předpokládaná rychlost stoupání, protože bych věděl jak se projeví zablokovaný statický port na výškoměru, rychloměru a váriu.
Ale oni žádný takový odstrašující příklad neměli. Byli nízko, měli málo času, byli v nejhorší možné situaci. Ano, bylo to řešitelné. Stačilo si uvědomit pár věcí, poslat zmiňovanou eskortu a dotáhnout to zpátky na letiště. Ale teď už je holt pozdě.
A nejsou sami - pár letů už skončilo na tom, že piloti dostávali konfliktní údaje. Ne každý si s tím poradí a ne každý tenkrát věděl, jak reagovat, čemu věřit, jak se co chová. |
|