A doplnil bych ještě jednu věc týkající se Human Performance. V podstatě se rozlišují 3 základní typy kokpitů, ve smyslu vzájemné spolupráce a jednání členů posádky (v těchto dnech většinou dvou).
1.) Autokratický ("kapitán nikoho nepustí ke slovu")
2.) Laisser Faire (oba na stejné úrovni)
3.) Synergistický
Zatímco 3. typ je hledaný ideál a první typ je relativně problémový z důvodů zvýšené zátěže kapitána a nervozity FO, tak ten druhý typ je extrémně nebezpečná kombinace. V takovém kokpitu, kde sedí dva velmi zkušení piloti, někdy třeba i dva kapitáni, vzniká prostředí, kdy si takříkajíc každý "dělá co chce". Neexistuje nutné rozdělení pravomocí a zodpovědnosti na kapitána a F/O, každý má pocit že to ví nejlíp, dělá si svoje bez dohody a určení úkolů, apod. Nutno podotknout, že valná většina ruských posádek trpí právě tímto problémem a to zejména proto, že mají za sebou vojenskou, nebo podobně zaměřenou historii ve výcviku a provozu. Můj osobní názor taky je, že (i když se jich jinak musím taky zastat) pro Bodamskou Tu-154 byl tohle taky jeden z velmi podstatných faktorů.
Tím nechci v žádném případě říct, že jsou vojenští piloti špatní. Naopak. Ale systém lítání s dopravními letadly vyžaduje v moderní době trochu jiný přístup. Taky proto je snahou nedávat do kokpitu podobně staré a zkušené členy posádky, nebo se snažit je nějak dlouhodobě nechávat pohromadě. U aerolinek jako je BA se kapitán se svým FO už ani nikdy nemusí znovu potkat poté co si odlétají sektory daného dne.
Dalo by se o tom mluvit donekonečna, psychologických aspektů je celá řada a výběrových metod taky. Chci tím jenom říct, že rozhodovat se podle toho jestli je pilot bývalý vojenský je imho blbost, do jisté míry i kontraproduktivní. Každé povolání má svoje potřeby a nároky a zaměnitelnost neexistuje. Z obou dvou světů je potřeba projít náročným přechodem k novým metodám a filozofii.
Podle čeho má smysl se rozhodovat, je spíš společnost a letadla kterými létají. Člověk má pak relativní jistotu, že technický stav a používané postupy a tréning posádek rizika eliminují na minimum. Což sebelepší pilot nikdy nedokáže. |
|