Heliny a směr větru?
Nejlépe mou otázku pochopil Víťa a dost z toho ujasnil. Ostatní zmiňují co je všeobecně známé, ale z pohledu vectorové aerodynamiky (a na to se právě ptám) nelogické. Zkusím to ještě jednou:
Pro pochopení mého dotazu můžeme vynechat rychlost větru. Stačí jí nahradit dopřednou rychlostí vrtulníku.
Počítám s tím, že trup vrtulníku nevytváří žádný vztlak.
Rychlost letu se mi tedy sčítá s obvodovou rychlostí točícího se listu rotoru, ale pouze v té polovině kruhu, kdy se list pohybuje kupředu (ve směru letu). Po 180 stupních se list zase vrací dozadu (proti směru letu)! V tu chvíly nám dopředná rychlost naopak vztlak ubírá. Tak kde se sakra bera ta síla co nám při rychlejším letu zvedá vrtulník vzhůru???
Nemluvně o tom, že při vyšší rychlosti je větší odpor vzduchu, který by nám měl naopak výkon motoru ubírat a to z důvodu nutné síly na překonání tohotu odporu. Nějak mi to z pohledu energetické bilance nesedí. Trošku perpetum mobile, ne? Čím letím rychleji a konám větší práci, stojí mě to méně energie?
Tak a teď do mě, to bude zase vlákno ;-)
OK-EUU46, 03. 01. v 23:31
| | | Pips, 03. 01. 2025 v 23:48 |
| | | newor, 04. 01. 2025 v 03:11 |
| | | me2d, 04. 01. 2025 v 13:45 |